Vragen en gegeven antwoorden bij het Fietsevenement...
Antwoorden op vraag 1:
- Bord van verboden parkeren
- Verlagen van de stoep naar de straat
- Betonnen rand (deels) weghalen i.c.m. verkeers vertragende maatregelen voor autoverkeer (bloembak o.i.d.)
- Alles gelijkvloers maken levert auto's op het fietspad op, wat ongewenst is. Dus is het enige goed alternatief een vrijliggend 2-richtingen fietspad, aan 1 kant van de weg.
- Een breed dubbelfietspad aan één kant van de weg maken en een verbod voor busjes etc. om aan die kant te "parkeren". Aan de andere kant een breder voetgangers pad met om de 30-40 m een inham om een busje slechts tijdelijk te kunnen parkeren.
- Er is weinig ruimte om iets te doen. Misschien met drempels de auto snelheid verlagen?
- Idee1: overal lager maken als grote delen richting noord. Idee 2: normale stoepband en stoep hoger (als het maar overal hetzelfde is en duidelijk)
Antwoorden op vraag 2:
- We zijn het zeker eens met de opstelling van de Fietsersbond
- Ondanks dat het gevaarlijk is mag het open blijven blijft goed opletten
- Mee eens
- Ja, mee eens. Die terrassen hoen daar niet te staan. Maar als ze er toch blijven met er een ruimere bocht gemaakt worden op de scherpe bocht, zodat je daar beter kan oversteken.
- Het wegdeel tussen Boerke en Moeke afsluiten voor wandelaars en fietsers. De terrassen zullen toch blijvend worden bediend vanuit de café's. De hoek aan de noordelijke kant van het terras veel minder scherp maken. In feite dus de driehoek verplaatsen naar de gevelwand van de café's waardoor er meer ruimte komt om aan de noordelijke kant van de driehoek een veel minder scherpe bocht te realiseren.
- Nee, ik denk dat de ENFB vooral voor dingen moet zijn en niet tegen. Ik fiets hier in het weekeinde regelmatig langs en heb nooit problemen ervaren.
- Mee eens
Antwoorden op vraag 3:
- Enige manier: Stoplichten opmerking: zou een geweldig idee zijn om daar een nieuw fietspad te maken
- Afstappen en via het zebrapad
- Stoplichten. Soort van 'zebra' oversteek maken door aanbrengen kleurvlakken op rijdek. Oranje waarschuwingslichten.
- Goed uitkijken blijft hier belangrijk. Maak een verkeersdremepel over de Boiemeersingel, zodat de snelheid van de auto's eruit gaat.
- Uitstekend plan! Breed lobbyen bij alle fietsgebruikers in Breda.
- Drempels op de rijbaan?
- Druppel van de zebra lamp maken en doortrekken tot aan de oversteek
Antwoorden op vraag 4:
- De bakken met boompjes hebben geen zin, zoals we merkten. Misschien als daar 30 opstaat. Misschien op de rijweg wat drempels? Flitspalen.
- Nee Je kunt ook de straat ervoor inrijden en dan over het b ruggetje oversteken
- Goede oplossing
- Het zijn(te) kleine bakken die nutteloos langs de weg staan. de doorrijroute is nog steeds te breed. zolang die niet smaller wordt wordt het niet beter.
- Ik vind dit een adequate oplossing.
- Niet ingevuld
- Bakken doen niets, oplossing duidelijker fietsbaan
Antwoorden op vraag 5:
- Wij vinden dat op t Bredase stuk ook fietspaden moeten komen
- Goed te fietsen
- Is goed te fietsen
- Op dit moment is het niet erg druk. Maar zodra het drukker wordt is een 2-rchtingen fietspad wel een wens.
- Als Fietsgilde adviseren wij onze deelnemers op dit stuk (in beide richtingen) om niet naast elkaar te rijden. Het plan om hier dus ook een fietspad te realiseren is uitstekend en maakt het fietsen hier genoeglijk en niet een gevaarlijke actie.
- Het is een enge bocht en een fietspad zou natuurlijk helpen.
- Fietspad is altijd beter. Nu op zondag was het niet druk
Antwoorden op vraag 6:
- Ik verwacht geen voorrang te hebben maar ben een erge voorstander van: FIETSERS OVERAL VOORRANG . Ik heb nooit geweten dat er verschil is tussen binnen EN buiten de bebouwde kom.
- Vindt het goed zoals het is
- Verwacht hier geen voorrang. Verbetering eventueel door aanbrengen haaientanden op fietspad
- Het zou fijn zijn als fietsers hier op de rotonde ook voorrang zouden krijgen, zo vlak buiten de bebouwde kom.
- Fietsers voorrang geven zoals op zoveel rotondes.
- Niet ingevuld
- Ja! Deze is verwarrend. Voorrang wijzigen
Antwoorden op vraag 7A en 7B:
- 7A/7B Geen duidelijke bewegwijzering: ik let altijd goed op de haaientanden.
- 7A Vraagteken
7B- Snelheid er uit halen
- 7A Ja
7B Verschil verkeersregels tussen binnen - en buiten de bebouwde kom.
- 7A Een zeer vreemde situatie. Afslaand autoverkeer op de rotonde heeft voorrang op fietsers op de rotonde, Terwijl naderend autoverkeer geen voorrang heeft op fietsers op de rotonde.
7B Het zal met binnen en buiten de bebouwde kom te maken hebben. Maar het blijft een vreemde situatie.
- 7A Kan mij helaas de situatie onvoldoende herinneren om hier een goed antwoord op te geven.
7B idem aan 7A
- 7A Duidelijke waarschuwing op het wegdek voor fietsers, bijvoorbeeld rood geverfde haaietanden
7B Niet ingevuld
- 7A niet ingevuld
7B Geen idee. Zal wel aan de bebouwde kom liggen en de wetgeving
Antwoorden op vraag 8A en 8B:
- 8A en 8b: 2 richting fietspad is veel beter. Nu gebruiken velen hem al zo en dat is juist verwarrend.de nieuwe plannen zouden perfect zijn.
- 8A Denk van wel
8B Ja
- 8A Tweerichtingen fietspad aan westkant is wenselijk
8B Spoorwegonderdoorgang lijkt ook prima oplossing
- 8A Ja, een 2 richtingen fietspad aan de westzijde lost zeker wel wat op.
8B Het zal best veiliger worden, aangezien doorgaand fietsverkeer daarmee makkelijk het Lichttorenhoofd in gaat.
- 8A Zeker
8B Zeer waarschijnlijk wel.
- 8A Het is maar een klein stukje dus een fiets pad lijkt redelijk en nuttig.
8B Ja
- 8A Plan van de gemeente is goed
8B Jawel
Antwoorden op vraag 9A en 9B en 9C:
9A/B/C Omdat t verkeer TE HARD reed. Het is iets veiliger geworden. Beter zou zijn : GEEN auto’s daar.
- 9A Veiligheid voor de fietsers
9B Nee
9C geen verdere oplossing
- 9A Smalle straat, veel fietsers. Maant autoverkeer tot rust.
9B Ja
9C Nee
- 9A Dat zal vast om de snelheid van het autoverkeer eruit te halen zijn.
9B Ja, vandaag wel, maar het is niet erg druk.
9C Geen idee. Wij komen uit Breda
- 9A Minder gevaarlijk.
9B Enkele drempels in het midden van de weg zou de snelheid van de auto's nog verder kunnen
9C Daar ben ik onvoldoende voor bekend in Etten-Leur.
- 9A Snelheid verlagen
9B Voor volwassen fietsers is dit een goede oplossing, maar voor spelende kinderen niet want als er geen fietsers zijn zullen auto's toch weer snel gaan rijden.
9C Niet ingevuld
- 9A Auto’s weren van de sluiproute
9B Ja
9C Auto's weren van de sluiproute
Antwoorden op vraag 10:
- Daar kennen we Breda niet goed genoeg voor.
- Ik weet het niet zo direct
- Haagweg 30 km weg
-De kruising bij de Claudius Prinsenlaan met de Beverweg. Dan vooral het verkeer wat vanuit het centrum komt. En verder de oversteek bij de Edsonweg over de Noordelijke rondweg.
- 1. bij de oversteek voor voetgangers en fietsers tegenover de ingang van het Chassé theater. 2. Er moet tijdig nagedacht worden over de kruising Oude Vest en Keizerstraat. Ook daar is het levensgevaarlijk, ook met toeristen die fietsen.
- Backer en Ruebweg
- Niet ingevuld
Antwoorden op vraag 11:
- Liefst een stalling in een bestaand pand. Is goedkoper dan nieuwbouw en nostalgischer.
Onveilig in Etten-Leur is nog steeds tegenover de Nobelaer (de rotonde) alhoewel het eerder NOG erger was.
- Ondergronds zou heel fijn zijn
- Gezien hoeveelheid issues vind ik deze niet zo relevant. Eens is niet mooi, stoort me niet. Wel functioneel.
- Veel liever ondergronds, op het Kasteelplein. Neem een voorbeeld aan de stad Groningen. Daar ligt in het centrum een heel mooie ondergrondse fietsenstalling.
- Een ondergrondse stalling is natuurlijk heel fijn, maar erg kostbaar en daarom waarschijnlijk kansloos. Een pand is, net zoals bij de Barones, veel goedkoper en efficiënter.
- Niet ingevuld
- Liever onder de grond, mag ook in een pand
Suggesties:
- De Daasdonkse weg vanaf de ondergang van de A58 naar de Galderseweg. Hier eindigt een prachtig fietspad plotseling op een drukke weg. Een fiets en voetpad zou heel fijn zijn en er is ook ruimte voor.