Meldpunt:

- Heb je ook een onveilige situatie gezien? Stoor je je ook al enige tijd aan onhandige situaties voor fietsers? Denk je ook wel eens “dat had ik zelf heel anders opgelost”?

Meld ons dan de betreffende situatie via ons reactieformulier onderaan deze pagina of klik op de button << Naar het reactieformulier. Bij voorkeur met foto(’s) en een beschreven toelichting. Wij kunnen het dan bespreekbaar maken in ons overleg met de gemeente.

- Graag delen wij je bericht op onze website met de andere bezoekers van de website, maar dat alleen met je uitdrukkelijke toestemming. Geef je keuze aan in het onderstaande reactieformulier.

- Lees onderstaand de ontvangen berichten.

 


Natuurlijk doe je er ook goed aan om het zelf ook te melden via de BuitenBeter App die je misschien al op je mobiel hebt geïnstalleerd.

Voor meer informatie ga je naar de BuitenBeter website...

Je kunt je melding ook aanbrengen door te bellen met 14076. In beide gevallen komt je melding direct terecht bij de gemeente, daar waar men jouw situatie kan oplossen.

Evengoed zijn ook wij benieuwd naar je onveilige ervaringen binnen onze gemeente.



A) Melder*

Anoniem (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

Hoi, Ik zie dat jullie achter de maatregel staan om fietsers die de Stationslaan oversteken geen voorrang meer te geven. Zie bericht vandaag in BN de Stem.  Dit verbaast me nogal omdat ik het hele stationsgebied fietstechnisch best slecht ontworpen vind. Klopt het dat de Fietsersbond Breda achter deze maatregel staat? Wat vinden jullie van het verkeerstechnisch ontwerp van het stationsgebied?


B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Hartelijk dank voor je reactie.

De situatie rondom het station, en dan m.n. die van de fietsers in dit gebied, is ons sinds de totstandkoming van het huidige station een doorn in het oog geweest.

De hele situatie met de fietspaden aan de noordzijde van het station (de Belcrumzijde) hebben wij vanaf het begin aangemerkt als zeer fiets-onvriendelijk en ook vol van risico’s. Daar maken de beide fietsoversteekplaatsen een belangrijk deel van uit. Wij hebben al diverse malen voorstellen ingediend ter verbetering van deze situatie, wat zowel het fietscomfort als de veiligheid ten goede zouden komen. 

Lees verder...

Zo is de situatie met de “fietskuil” aan de achterkant van het station, waar je als doorgaande fietser doorheen moet als je als je een oost-west route fietst, of omgekeerd, voor ons onacceptabel. De gemeente verschuilt zich hierbij achter de uitleg als dat zij geen aanpassingen mogen doen in het bouwtechnisch ontwerp van het station, omdat de architect dit destijds bedongen heeft. Wij hebben voorstellen gedaan om een doorlopend fietspad van west naar oost v.v. aan de noordzijde van de Stationslaan te realiseren. Fietsers rijden nu vaak over de stoep langs de parkeerplaatsen. Ook de stallingssituatie aan de achterzijde is voor ons niet acceptabel. In toenemende mate worden wij geconfronteerd met een groot probleem van geparkeerde scooters die voor de ingang van de fietsenstalling worden geparkeerd, waarmee de doorgang ernstig belemmerd wordt. Bij geen van onze voorstellen vinden wij gehoor bij de gemeente, helaas.

En nu komt daar de veiligheid van de fiets oversteekplaatsen over de Stationslaan bij. In ons driemaandelijks overleg met de gemeente en het VVO is deze situatie wel ter sprake gekomen, maar daarbij is de voorgestelde oplossing zoals deze nu gerealiseerd is als enige oplossing vanuit de gemeente aangedragen. Wij zijn daar niet mee akkoord gegaan (in tegenstelling tot wat er in het krantenartikel wordt gesuggereerd), maar wij hebben deze oplossing als een voldongen feit gepresenteerd gekregen.

Volgens de gemeente zou dit de enige mogelijkheid zijn om de veiligheid ter plaatse te vergroten. En ja, terecht dat u aangeeft dat in deze aanpak niet is gekozen voor een oplossing die de zwakke verkeersdeelnemer ten goede komt, maar dat simpelweg de auto meer voorrang is verleend. Voor Breda=autostad kan de vlag weer uitgestoken worden.

Ik heb de gemeente inmiddels een bericht gestuurd waarin ik mijn ongenoegen uiteen heb gezet over de verwijzing in het krantenartikel als zouden wij ingestemd hebben met het betreffende voorstel. Dat is pertinent niet waar. Nogmaals, het werd ons gepresenteerd als enige mogelijke oplossing. Ik heb de gemeente dan ook gevraagd om na een proefperiode van een half jaar een grondige evaluatie te houden en de bereidheid te hebben om terug te keren op de gedane aanpassing.

Ik hoop u hiermee aangegeven te hebben hoe wij, van de Fietsersbond Breda, staan in deze problematiek. Wij moeten voortdurend tonen dat we een organisatie zijn van lange adem. En ondertussen hopen dat er vroeg of laat naar ons geluisterd wordt. Niets doen is voor ons zeker geen optie.


A) Melder*

Anoniem (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

Maandag 4 november zijn, zonder communicatie, vooraankondiging of indicatie, de oversteekpaden voor fietsers op de Stationslaan veranderd, van fietsers hebben voorrang in fietsers dienen voorrang te verlenen. De nieuwe situatie wordt niet onduidelijk geduid, middels bijvoorbeeld borden of dergelijke, wat onoverzichtelijke momenten en situaties oplevert.
De verandering is ook niet gecommuniceerd met de wijk Belcrum. Veel wijkbewoners, jong en oud, maken gebruik van vooral de westkant om eventueel naar het centrum, werk, school of supermarkt te gaan. Het gebrek aan communicatie omtrent een verandering die grote gevolgen kan hebben als de partijen elkaar niet verstaan.

Lees verder...

Een andere klacht is de intentie van de verandering. Blijkbaar zijn er signalen geweest die of bezorgdheid veiligheid bevatten of hinderlijke momenten opleverden. Wat de signalen ook waren, er is niet gekozen voor maatregelen voor de een van de zwakste verkeersdeelnemer, de fietsers. Wat jammer is daar zowel de gemeente als het college fietsgebruik wil stimuleren.
Duidelijk is het gegeven dat de door de gemeente ontwikkelde inrichting van de fietspaden bij het station, ervoor heeft gezorgd dat er maatregelen dienden te worden genomen. Of dit een maatregel is die meerdere partijen de veiligheid om het station dient, is maar de vraag. Wellicht zou er goed aan worden gedaan, in overleg en samenwerking tot een betere oplossing te komen, een echte probleemoplossende maatregel waarbij alle weggebruikers serieus worden genomen.
Met de gekozen oplossing waardoor een onduidelijke en gevaarlijk situatie voor fietsers is ontstaan. Gezien de verkeersbewegingen en de toename, zoals internationale busstop, taxistandplaats alsmede lukraak parkeren op de middenberm en de niet altijd gerespecteerde maximumsnelheid van dertig kilometer, zou een besluit om goede snelheid-remmende drempels te maken op zijn plaats zijn geweest of het omwisselen van voetgangersoversteek met de fietseroversteek, waardoor de zichtbaarheid van alle verkeersdeelnemers bevordert.
Overigens zou de gemeente Breda er goed aan doen om alle fietsbewegingen rondom het station aan een evaluatie te onderwerpen. Plannen te bedenken die de veiligheid, actief en passief, van de zwakke verkeersdeelnemers bevorderen.
Maandag 4 november zijn, zonder communicatie, vooraankondiging of indicatie, de oversteekpaden voor fietsers op de Stationslaan veranderd, van fietsers hebben voorrang in fietsers dienen voorrang te verlenen. De nieuwe situatie wordt niet onduidellijk geduid, middels bijvoorbeeld borden of dergelijke, wat onoverzichtelijke momenten en situaties oplevert.
De verandering is ook niet gecommuniceerd met de wijk Belcrum. Veel wijkbewoners, jong en oud, maken gebruik van vooral de westkant om eventueel naar het centrum, werk, school of supermarkt te gaan. Het gebrek aan communicatie omtrent een verandering die grote gevolgen kan hebben als de partijen elkaar niet verstaan.
Een andere klacht is de intentie van de verandering. Blijkbaar zijn er signalen geweest die of bezorgdheid veiligheid bevatten of hinderlijke momenten opleverden. Wat de signalen ook waren, er is niet gekozen voor maatregelen voor de een van de zwakste verkeersdeelnemer, de fietsers. Wat jammer is daar zowel de gemeente als het college fietsgebruik wil stimuleren.
Duidelijk is het gegeven dat de door de gemeente ontwikkelde inrichting van de fietspaden bij het station, ervoor heeft gezorgd dat er maatregelen dienden te worden genomen. Of dit een maatregel is die meerdere partijen de veiligheid om het station dient, is maar de vraag. Wellicht zou er goed aan worden gedaan, in overleg en samenwerking tot een betere oplossing te komen, een echte probleemoplossende maatregel waarbij alle weggebruikers serieus worden genomen.
Met de gekozen oplossing waardoor een onduidelijke en gevaarlijk situatie voor fietsers is ontstaan. Gezien de verkeersbewegingen en de toename, zoals internationale busstop, taxistandplaats alsmede lukraak parkeren op de middenberm en de niet altijd gerespecteerde maximumsnelheid van dertig kilometer, zou een besluit om goede snelheid-remmende drempels te maken op zijn plaats zijn geweest of het omwisselen van voetgangersoversteek met de fietseroversteek, waardoor de zichtbaarheid van alle verkeersdeelnemers bevordert.
Overigens zou de gemeente Breda er goed aan doen om alle fietsbewegingen rondom het station aan een evaluatie te onderwerpen. Plannen te bedenken die de veiligheid, actief en passief, van de zwakke verkeersdeelnemers bevorderen.


B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Hartelijk dank voor je reactie.

De situatie rondom het station, en dan m.n. die van de fietsers in dit gebied, is ons sinds de totstandkoming van het huidige station een doorn in het oog geweest.

De hele situatie met de fietspaden aan de noordzijde van het station (de Belcrumzijde) hebben wij vanaf het begin aangemerkt als zeer fiets-onvriendelijk en ook vol van risico’s. Daar maken de beide fietsoversteekplaatsen een belangrijk deel van uit. Wij hebben al diverse malen voorstellen ingediend ter verbetering van deze situatie, wat zowel het fietscomfort als de veiligheid ten goede zouden komen. 

Lees verder...

Zo is de situatie met de “fietskuil” aan de achterkant van het station, waar je als doorgaande fietser doorheen moet als je als je een oost-west route fietst, of omgekeerd, voor ons onacceptabel. De gemeente verschuilt zich hierbij achter de uitleg als dat zij geen aanpassingen mogen doen in het bouwtechnisch ontwerp van het station, omdat de architect dit destijds bedongen heeft. Wij hebben voorstellen gedaan om een doorlopend fietspad van west naar oost v.v. aan de noordzijde van de Stationslaan te realiseren. Fietsers rijden nu vaak over de stoep langs de parkeerplaatsen. Ook de stallingssituatie aan de achterzijde is voor ons niet acceptabel. In toenemende mate worden wij geconfronteerd met een groot probleem van geparkeerde scooters die voor de ingang van de fietsenstalling worden geparkeerd, waarmee de doorgang ernstig belemmerd wordt. Bij geen van onze voorstellen vinden wij gehoor bij de gemeente, helaas.

En nu komt daar de veiligheid van de fiets oversteekplaatsen over de Stationslaan bij. In ons driemaandelijks overleg met de gemeente en het VVO is deze situatie wel ter sprake gekomen, maar daarbij is de voorgestelde oplossing zoals deze nu gerealiseerd is als enige oplossing vanuit de gemeente aangedragen. Wij zijn daar niet mee akkoord gegaan (in tegenstelling tot wat er in het krantenartikel wordt gesuggereerd), maar wij hebben deze oplossing als een voldongen feit gepresenteerd gekregen.

Volgens de gemeente zou dit de enige mogelijkheid zijn om de veiligheid ter plaatse te vergroten. En ja, terecht dat u aangeeft dat in deze aanpak niet is gekozen voor een oplossing die de zwakke verkeersdeelnemer ten goede komt, maar dat simpelweg de auto meer voorrang is verleend. Voor Breda=autostad kan de vlag weer uitgestoken worden.

Ik heb de gemeente inmiddels een bericht gestuurd waarin ik mijn ongenoegen uiteen heb gezet over de verwijzing in het krantenartikel als zouden wij ingestemd hebben met het betreffende voorstel. Dat is pertinent niet waar. Nogmaals, het werd ons gepresenteerd als enige mogelijke oplossing. Ik heb de gemeente dan ook gevraagd om na een proefperiode van een half jaar een grondige evaluatie te houden en de bereidheid te hebben om terug te keren op de gedane aanpassing.

Ik hoop u hiermee aangegeven te hebben hoe wij, van de Fietsersbond Breda, staan in deze problematiek. Wij moeten voortdurend tonen dat we een organisatie zijn van lange adem. En ondertussen hopen dat er vroeg of laat naar ons geluisterd wordt. Niets doen is voor ons zeker geen optie.


A) Melder*

Jos (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

Het fietspad van de Beverweg in Breda is er slecht aan toe door onder andere wortelopdruk. Bepaald geen pretje als je na een flinke fietstocht nog eens op de vele hobbels getrakteerd wordt.
Vooral het deel tussen St.Ignatiusstraat en Claudius Prinsenlaan is er slecht aan toe.


B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Beste Jos, dank voor je melding.

Beide fietspaden langs de Beverweg verkeren al jaren in slechte staat, en door de jaren heen worden die steeds slechter...

Lees verder...

Echter, de gemeente heeft vergevorderde plannen om de Beverweg te gaan herinrichten, waarbij het plan is om aan beide zijden een 2-richtingen fietspad aan te leggen. Wij juichen dit plan erg toe.

Maar zoals vaker het geval gaat aan dit plan een heel traject aan voorbereidende werkzaamheden vooraf en zo zitten wij al zeker 3 jaar te wachten op de uitvoering van dit plan.

En op dit moment is nog steeds niet duidelijk wanneer het uitgevoerd gaat worden. Recentelijk hebben wij hierover nog gesproken met de gemeente.

Dus, zoals eerder gemeld, moeten we vaak heel veel geduld hebben om ook onze plannen gerealiseerd te zien worden.

Met een (in onze ogen soms) traag werkende gemeente is het niet anders, helaas.


A) Melder*

2) Jos (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

Na tal van opbrekingen is de klinkerbestrating van de Poolseweg in Breda er niet beter op geworden. Veel verzakkingen en hobbels maken het fietsen geen pretje. 


B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Beste Jos, dank voor je melding.

Zoals op verschillende plaatsen in Breda is het wegdek van de Poolseweg niet in goede staat. De gemeente onderkent dit maar het lijkt ze aan (financiële) middelen te ontbreken om dit goed te herstellen...

Lees verder...

Omdat ik de situatie aan de Poolseweg zelf niet uit recente ervaringen ken ik zal er eerdaags eens een kijkje gaan nemen. Indien het inderdaad erg slecht is zal ik het meenemen naar ons regulier overleg met de gemeente om er daar aandacht voor te vragen,
De gemeente heeft meerjarenplannen voor onderhoud waarin verschillende straten en wijken zijn opgenomen. Daarnaast wordt er veelvuldig werk met werk gecombineerd. Dus wordt er gekeken naar andere te combineren werkzaamheden om deze samen te voegen. Om die reden kan het soms wel jaren duren eer er onderhoud gepleegd wordt aan een bepaalde weg.
Ik begrijp dat je hiermee op korte tijd geen oplossing ziet voor je vraag, maar ook wij moeten vaak veel geduld hebben met onze wensen.


Melder*

A) Lars (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

Ik fiets geregeld over het snelfietspad van Breda van/naar Etten-Leur en erger mij telkens weer aan het bord dat staat bij de verkeerslichten bij de kruising met de Westerparklaan. Het gaat om het bord 'Let op! Ook bij Groen'. Ik begrijp niet wat dit kinderachtige en belerende bord hier doet, bij verkeerslichten voor auto's worden zulke borden ook niet geplaatst. Dit klinkt alsof de fietser de schuldige is wanneer er een ongeluk gebeurt, ook al had de fietser groen.

Zijn jullie op de hoogte van dit bord en weten jullie waarom de gemeente op deze locatie dit bord heeft geplaatst?

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda*

Beste Lars, dank je voor het bericht.
Ik moet zeggen dat het bord mij nog nooit is opgevallen, maar ik geef toe dat ik hier ook niet regelmatig langs fiets. ..

Lees verder...

Op de foto zie ik de door jou gegeven toelichting 'Let op! Ook bij Groen' daar niet op terug. Is dit jouw eigen interpretatie? Wat ik kan bedenken is dat de fietser middels dit bord extra wordt gewaarschuwd voor passerende auto's van twee kanten, gezien de ongelukken die hier en in de buurt in het verleden regelmatig hebben plaatsgevonden.
Ik denk niet dat het niet als kinderachtige schuldbekentenis gezien moet worden, maar dat jij het blijkbaar wel zo opvat. Wij hebben eerdaags een overleg met de gemeente en ik zal het daarin naar voren brengen met de door jou gegeven toelichting. Dan mag de gemeente ons uitleggen wat hun bedoeling ermee is. Ik laat jou daarna weten wat hun reactie is.

N.B. Beste Lars,
bij nader inzien heb ik de door jou geleverde foto niet in zijn geheel bekeken. Ik had het rechterdeel gemist, met daarop het bord "Let op! Ook bij groen", net gezien.
Excuses daarvoor.
Evengoed weet ik niet waarom dit daar zo bij geplaatst is (ik denk als extra waarschuwing) en zal ik dit navragen bij ons volgende bezoek bij de gemeente.


Melder*

A) Piet (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

Hier staat een paaltje in de weg, ik ben er eenmaal bij in de bosjes beland omdat ik niet op de hoogte was van dit paaltje. Terwijl ik op 300 m woon, niet gewoontegetrouw voor mij.
Hoek Margrietlaan/Wilhelminalaan fietspad naar de Margrietlaan. ETTEN-LEUR.

B) Antwoord van de Fietsersbond Etten-Leur *

Beste Piet, bedankt voor je melding.

We hebben als Fietsersbond afdeling Etten-Leur met de wethouder Jean-Pierre Schouw en de verkeersambtenaar afgesproken dat alle onnodige paaltjes op fietspaden verwijderd gaan worden.

We gaan je melding dan ook doorgeven aan de verkeersambtenaar. Tevens hebben we op 4 juli a.s. een gesprek met de wethouder en zullen dit paaltje als voorbeeld ter sprake brengen. We gaan aandringen om het paaltje zo snel mogelijk te verwijderen. Het paaltje heeft namelijk volgens ons geen functie. Auto's moeten we heel vreemde manoeuvres uithalen om via deze kant het fietspad in te rijden.

Voor fietsers staat het paaltje wat verstopt tussen de bosjes. Onnodig dus en gevaarlijk voor fietsers.

Zodra we een reactie van de gemeente hebben ontvangen laten we je dit weten


Melder*

A) Hans (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie) 

L.s.,
In de wijk de IJpelaar wordt veelvuldig met fietsen en scooters op de trottoirs gereden.
Wat er tegen te doen?

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Beste Hans, 

dank voor je melding.

Het komt op meer plaatsen voor dat er door fietsen en scooters over stoepen wordt gereden. Dat is ons ook een doorn in het oog.

Evengoed wil ik je vragen of je de plaatsen waar dit gebeurt nader kunt aangeven, dan kunnen wij de politie daar beter op attenderen. Nu betreft het een algemene melding waar we geen concrete informatie uit kunnen halen.

Ik wacht je reactie af. 


Melder*

A) Anoniem (naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Geachte mensen van de Fietsersbond, Ik ben voor het dragen van fietshelmen, dat om te beginnen. Maar bij de introductie van de verstelbare stuurpen, is het naar mijn mening vreselijk mis gegaan. Ik zie vaak mensen fietsen op elektrische fietsen, met de stuurpen in de hoogste stand naar achteren. Daardoor verschuift het zwaartepunt helemaal naar achteren en is de controle over de bestuurbaarheid van de fiets helemaal weg. Doe daar eerst eens wat mee, voordat er een helmplicht komt. 

Een maximale hoek voor de stuurpen van 45° scheelt al heel veel voor de bestuurbaarheid van een fiets en daardoor minder val gevaar. (Red. dit bericht refereert aan onze Poll over het wel/niet dragen van een fietshelm op de 'Nieuws' pagina)

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Beste, fijn dat je reageert op onze stelling. 

Wat betreft je opvatting over de verstelbare stuurpen ben ik het echter niet met je eens... 

Lees verder...

Het verstellen van de stuurpen heeft amper invloed op het zwaartepunt van de fiets. Dat zal gemiddeld zo ergens tussen het voorwiel en het achterwiel liggen, bij de racefiets iets meer naar voren, bij de stadsfiets iets meer bij het achterwiel. Uitgaande van de bereden situatie, dus met een fietser boven de wielen. Het verstellen van de stuurpen betekent een kleine verschuiving naar achteren, maar zeker niet zo dat de fiets daarmee onbestuurbaar zou worden. Immers zit het grootste deel van de menselijke massa nog ruim voor het achterwiel en houdt daarmee nog steeds behoorlijke druk op het voorwiel. Zeker als de berijder licht voorover gebogen op de fiets zit, wat de normale fietshouding is. 

Verder zien wij het als de taak voor de fietsenmaker om over de afstelling van de onderdelen te spreken met de klant. 

Wel hopen we met bewustwording het voor elkaar te krijgen dat steeds meer gebruikers van e-bikes een helm gaan dragen, want het toenemende aantal hoofdletsel ongelukken vinden wij verontrustend. 


Melder *

A) Anoniem (naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Op de Hogeschoollaan staat een bord verboden voor fietsers en daarachter een fietspad naar parkeerterrein Amphia. Het bord verboden voor fietsers moet NA het fietspad staan.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste, goed opgemerkt. Inderdaad staat het verbodsbord een paar meter te vroeg. Wij zullen de gemeente hiervan op de hoogte stellen. 

Overigens zijn wij van mening dat het gehele traject, vanaf de Hogeschool tot aan het Amphia ziekenhuis opengesteld moet worden voor fietsers. We hebben hierover al eerder gesproken met de gemeente en deze aanpassing is ons ook al geruime tijd geleden toegezegd. Blijkbaar is het nog steeds niet gerealiseerd. Wij zullen hierover dus wederom in gesprek gaan met de gemeente. 

Dank je voor de melding. Ik hoop dat het eerdaags is opgelost. 


Melder *

A) Anoniem (naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Vandaag zongen we met ons koor in de Grote Kerk voor een viering om 10.30 uur. En de stallingen waren nog helemaal niet open! Bizar.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda * 

Beste,

Ik begrijp dat je graag je fiets veilig weg zet op zondagmorgen. 

Helaas zijn de meeste fietsenstallingen van de gemeente dan nog niet open. Die gaan pas om 11.00 uur open. Op uitzondering na van die bij het Turfschip, welke op zondag al om 9 uur open is.

Ik denk dat het veel met (personeel) kosten te maken heeft, en dat het normaal gesproken nog niet zo druk is op zondagmorgen.

We zullen het bij gelegenheid eens navragen, zodra we weer overleg met de gemeente hebben.

Ik vrees dat het ijdele hoop is dat de stallingen eerder open zullen gaan.


Melder *

A) Odette  (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Al een paar keer heb ik gemeente Breda erop gewezen dat op meerdere plaatsen (rond Ulvenhout) de berijdbaarheid van fietspaden gehalveerd is door overhangende takken, waardoor fietsers uit moeten wijken en er gevaarlijke situaties ontstaan. Tot op heden is hier nog niets aan gebeurd.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Odette, 

wat goed dat je de gemeente Breda op de hoogte hebt gesteld van overhangende takken. En vervolgens jammer dat daar blijkbaar geen actie op wordt ondernomen.

Als je ons kan aangeven welke locaties het precies betreft kunnen we mede namens jou hier bij de gemeente aandacht voor vragen.

Graag dan ook foto's erbij zodat we meer concrete bewijzen hebben dat je klacht terecht is.

Kan je daarbij ook aangeven wanneer je deze klacht hebt ingediend, en via welk kanaal? Dat maakt het voor ons eenvoudiger om op te anticiperen.

Ik hoop spoedig van je te vernemen.


Melder *

A) Emile (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Gevaarlijke situatie, oversteek zuidelijke Baronie over Zuid, Rondweg richting plantsoen. Fietsers dwingen naar links, auto's geen ruimte door doorgetrokken betonnen rand. Hoe krijg je het bedacht. Rij niet vaak zo, maar deze week schrok ik echt daar. Kwam in het nauw als fietser.

 

* Klik op de foto's om ze te vergroten...

 

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Emile,

Heel terecht dat u hier aandacht voor vraagt. Wij hebben als Fietsersbond vanaf het begin gereageerd op deze situatie. Die was in aanvang nog gevaarlijker, maar nu ik hem weer onder ogen krijg (middels uw foto's) zie ik dat het nog steeds een zeer gevaarlijke situatie is.

Het hangt samen met de (her)inrichting van het zuidelijk deel van de Baronielaan, zo werd ons verteld, maar dat duurt nu al weer 2 of meer jaren zo.

We zullen eerdaags weer eens extra aandacht vragen bij de gemeente voor deze situatie.

Overigens kunt u ook rechtstreeks een melding doorgeven via de BuitenBeter app. Deze komt rechtstreeks bij de gemeente binnen en dwingt hen daarop te reageren.


Melder *

A) Luci (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Als ik van west naar oost-Breda wil fietsen, is er geen snelle route. Voor de auto is er een handige zuidelijke ringweg (Engelbertlaan), maar als fietser moet je allerlei onmogelijke bochtjes maken. Dat geldt trouwens ook voor fietsen van Zuid naar Noord. Ik ben al heel lang op zoek naar een snelle route van Rijsbergen naar Rotterdam. Waarom kan er geen fietspad naast die snelwegen voor auto’s? Als er een beter alternatief is voor de auto, middels snelfietsroutes zou ik vaker de fiets pakken.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Luci, dank voor uw reactie.

U mag van ons aannemen dat wij ons voortdurend sterk maken voor doorgaande fietsroutes door de stad, van Noord naar Zuid en West naar Oost. Helaas beschikken wij niet over de middelen om dit voor elkaar te krijgen, we zijn slechts een belangenvereniging.

Lees verder...

Voor de daadwerkelijke uitvoer zijn wij helemaal afhankelijk van de gemeente Breda, en soms (zoals bij snelfietsroutes) van de provincie. Wij zien ook vaak dat er meer geld wordt uitgetrokken voor snelwegen (van auto's) dan voor fietsroutes. Er liggen wel plannen voor meer snelfietsroutes, maar daar gaan dan weer jaren overheen. Er komt gelukkig langzaam een kentering in het denken over mobiliteit, waarbij er meer ruimte (en dus ook geld) wordt vrijgemaakt voor de fiets, maar het gaat erg langzaam en de plannen lopen enorm achter bij de vraag.

Een snelfietsroute langs snelwegen is daarbij overigens niet altijd de beste optie, je rijdt dan als fietser voortdurend in de uitlaatgassen van de auto's. En ik begrijp uw gedachte, dat het niet zo ingewikkeld moet zijn om langs een snelweg een fietspad aan te leggen. Helaas is dat niet zo eenvoudig als het misschien wel lijkt.

Maar samenvattend zijn we het met elkaar eens dat er meer (doorgaande) fietspaden zouden moeten komen. En dat is waar wij voortdurend aandacht voor vragen, bij zowel de gemeente als ook de provincie.


Melder * 

A) Marjo (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Fietspad Overbroek Breda, nabij spoorovergang en Spoorstraat/Gageldonkseweg.
Er zijn een aantal uitritten van bedrijven die uitkomen op dit fietspad. Medewerkers van deze bedrijven of bezoekers daarvan blokkeren vaak het fietspad door midden op het pad te gaan parkeren met bestelauto's, aanhangers etc. bij het laden en lossen enz. Wanneer het donker is hebben ze weliswaar licht aan, maar daar ben je dan als fietser zo door verblind dat je helemaal niet meer kunt doorfietsen en af moet stappen omdat je niet eens meer kunt zien wanneer je in de berm gaat belanden.
De bedrijven aanspreken is gebeurt. Bij een bedrijf snapten ze het wel en bij het andere duidelijk niet.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Marjo,
ik ken de situatie daar ter plaatse niet helemaal precies, maar ik maak wel geregeld gebruik van de spoorwegovergang Spoorstraat-Gageldonkseweg.
Als ik het zo inschat lijkt het erop dat het "fietspad" wat u aanduidt geen officieel fietspad betreft. Enkele honderden meters verderop staan paaltjes die lijken te dienen om te voorkomen dat deze (smalle) weg gebruikt wordt als doorgaande autoroute, of sluiproute zo u wilt. Daardoor is deze weg afgesloten voor doorgaand autoverkeer, maar mag er zeker wel gereden worden met een auto. Dat betreft dan naar de bebouwing die langs deze weg staat. Ik ben het zeker met u eens dat geparkeerd verkeer langs deze weg rekening zal moeten houden met de fietsers die deze weg als doorgaande route gebruiken. Maar ik vrees dat een verbod op parkeren langs deze weg niet tot de mogelijkheden behoort. We kunnen het eerdaags wel meenemen naar ons overleg met de gemeente om hier aandacht voor te vragen, maar dat laat onverlet dat uw veronderstelling dat het hier om een fietspad gaat niet juist is.

Bovenstaande foto geeft zicht op de paaltjes die halverwege de weg Overbroek staan. zowel vanaf de noordzijde als vanaf de zuidkant kunnen auto's rijden tot aan de paaltjes. Doorrijden behoort niet tot de mogelijkheden. Vorig najaar hebben wij een actie gehouden om overbodige paaltjes te (laten) verwijderen door de gemeente. In deze situatie ben ik geneigd te pleiten voor het behoud van de paaltjes, omdat het verwijderen ervan zeker zal leiden tot een veel drukker gebruik van deze weg voor doorgaand autoverkeer. En daarmee zijn we nog verder van huis.


Melder *

Peter (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Jammer dat ik (en jullie ) niet beter hebben opgelet bij het ontwerp van de nieuwe turborotonde IABC/Leursebaan. Waarschijnlijk uit geldbesparingsoverweging is het noordelijke fietspad vanaf de Baanzicht tot aan de rotonde opgeheven: ook nog een tunnel onder de aftakking Leursebaan was te duur.

Het gevolg is dat fietsers vanaf de Baanzicht naar de IABC/Kruisvoortstraat èn moeten omrijden èn nog meer gevaar lopen omdat ze 2 keer een kruising moeten oversteken ( nl. de kruising Baanzicht/Heilaarstraat en Heilaarstraat/IABC ). Dat tunneltje zal er wel nooit meer komen, gemiste kans !


A) Melder *

Floor (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Kan er een oplossing komen voor het gevaarlijke gedeelte bij de Nassau school en het Amphia ziekenhuis in Breda. Scholieren die van het schoolplein rijden en auto's en fietsers van het parkeerterrein van het Amphia moeten kriskras door elkaar heen. Scholieren maken ook gebruik van het parkeerterrein om daar overheen te crossen dit als sluiproute, wat niet de bedoeling is.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Floor, 

dank voor uw reactie op onze website.
Ik vermoed dat de gevaarlijke situatie waar u op doelt pas recentelijk is ontstaan, als gevolg van de oplevering van het parkeerterrein van het Amphia.
Zodoende ben ik zelf nog niet op de hoogte van de risico's die deze situatie met zich meebrengt. Ik moet daar eerlijk gezegd zelf nog eens goed naar gaan kijken, hoe de situatie ter plaatse is.
Maar als het inderdaad een gevaarlijke situatie is zullen we daar snel melding van moeten maken bij de gemeente, de eindverantwoordelijke voor dergelijke situaties.
Indien het zo is dat een groot deel te wijten is aan het risicovol handelen van de scholieren, zou de school daar zelf ook op aangesproken moeten worden. Daarover kan ik nu ook geen uitspraak doen.
Ik beloof u echter hier over enige tijd op terug te komen, zodra we ter plaatse hebben kunnen kijken.


A) Melder *

Wim (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)
Vanuit de Baliëndijk volg ik het ( korte) fietspad tot aan de Kapittelweg, om deze over te steken.
Zowel de automobilist als ik als fietser hebben 'haaientanden, voorrang Kapittelweg. Weg vrij...
Heb ik nu voorrang met oversteken op de rechts afslaande auto ?
Of toch niet, breder dan 5 meter??
!! NEEM nooit risico, stop voor safety first.
In afwachting op reactie

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Wim,
het lijkt een beetje een twijfelachtige situatie, omdat er iets van 5 meter tussenruimte zit tussen de weg (voor auto's) en het fietspad.
Maar ondanks dat is het wel degelijk een situatie van recht doorgaand verkeer op dezelfde weg (de Baliëndijk), waarbij je als fietser rechtdoor gaat ten opzichte van het naar rechts afslaand autoverkeer.
Ik denk dus dat je als fietser hier voorrang hebt, maar denk met jou dat het evengoed verstandig is om hier voorzichtig mee om te gaan. Auto's pakken soms toch hun voorrang, tegen de regels in.
Ik hoop je hiermee naar tevredenheid te hebben geantwoord.


A) Melder *

Hans (volledige naam en e-mailadres bekend bij de redactie)

Er gebeuren veel ongelukken met fietsers als gevolg van smartphone gebruik op de fiets. Onbegrijpelijk daarom het promoten van de Schwung app. (en daarmee het gebruik van de smartphone op de fiets) door de gemeente Breda. Hiermee span je toch het paard achter de wagen?
Erg storend dat een fietsersbond hieraan meewerkt. Zelf fiets ik heel veel in de stad en die verkeerslichten valt wel mee.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

Beste Hans,
dank voor je reactie.
Wij zijn zelf ook niet erg enthousiast over de Schwung-App. We zien het als een lapmiddel waarmee de fietser een beetje zoet gehouden wordt. Het levert geen wezenlijke bijdrage aan de verbetering van de doorstroming van de Fietsers in Breda.
Ik begrijp dan ook niet precies wat je bedoelt met "dat de Fietsersbond hieraan meewerkt"?
Dat jouw beleving met betrekking tot de verkeerslichten wel meevalt is mooi meegenomen voor jou. Wij ervaren dat echter anders. Volgens ons kan de afstelling en de signalering van fietsers een stuk beter.


A) Melder *

Anoniem: Naam en e-mailadres bekend bij de redactie.

De bezorgers van Dark Store Flinck bij het kruispunt Allerheiligenweg/Valkeniersplein Breda veroorzaken verkeersonveilige situaties. Meerdere malen heb ik ze zien spookrijden vanaf de Prins Hendrikstraat.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda *

De bezorgdienst Flink pretendeert binnen minuten de boodschappen te bezorgen. Dit betekent, dat er snelheid gemaakt moet worden.

Dat is te merken. In de omgeving van het Valkeniersplein  ben je als fietser of wandelaar je leven niet zeker. De Dark Store is op de Fatimastraat 186.

Om waar te maken, wat zij beloven is haast geboden. Dit is niet in lijn met de verkeersveiligheid, welke de Gemeente Breda hoog in het vaandel heeft.

In de Gemeenteraad zijn vragen gesteld. Dit betrof:

  • de overlast, die wordt veroorzaakt door de flitsbezorgdiensten en of er maatregelen worden overwogen om deze te beperken.
  • het optreden tegen de niet correct geparkeerde fietsen van de bezorgdiensten.

Mogelijk wordt ingezien, dat we met deze bezorgdiensten een veelvoud aan Pizzakoeriers in huis halen, welke niet in de hand te houden waren.

Bijzonder was, dat ik vanochtend ook een Go-scooter ter zijde heb moeten zetten, die midden op het trottoir stond.

Het wordt steeds mooier in Breda, nu nog de e-steps dan is het feest compleet.


A) Melder*

Anoniem: Naam en e-mailadres bekend bij de redactie.

Goedemiddag,

Wij wonen in de Waterdonken te Breda en hebben voor de NBS basisschool in Teteringen gekozen voor de kinderen. Om daar te komen moeten we de Oosterhoutseweg oversteken ter hoogte van Bakkerij de Jong. Dit oversteek punt wordt druk bezocht door voetgangers en fietsers. Je kunt de weg eerst half oversteken maar op het tussenstuk kunnen 2 fietsers staan en is het al stilstaan om je voorband of achterspatscherm niet te verliezen. Ik heb al meermaals een capuchon moeten grijpen om een ongeluk bij de kinderen te voorkomen. Er is contact gezocht met de gemeente maar zij hebben op de verkeerde plaats een bord (pas op school) geplaatst. De plaatsing van het bord is na het oversteekpunt. Het verkeer is beide richtingen op erg druk met zowel auto’s als streekbussen.
Ik zou heel graag zo’n mooie opvallende fiets of iets soortgelijks willen zien bij dat oversteek punt.
Ik hoor graag bij wie ik hiervoor terecht kan of wat jullie eventueel nog als aanvullende informatie nodig hebben.

B) Antwoord van de Fietsersbond Breda:

Ons contact met de gemeente leidde tot de volgende reactie op jouw vraag.

De problematiek om voor oversteekplaatsen meer aandacht te vragen is bekend.

Hiervoor bestaat het plan een bord te ontwerpen, dat aangeeft, dat automobilisten zowel als fietsers moeten uitkijken. Uitgangspunt is, dat de auto op dit soort wegen voorrang heeft.

We nemen aan, dat de reactie in lijn met jouw voorstel ligt.

We hopen, dat je hiermede naar genoegen bent geïnformeerd.

Tot nader toelichting zijn wij graag bereid.



Reactieformulier:

 

Attentie: Bij publicatie op onze website (met toestemming) wordt je volledige naam en e-mailadres niet vermeld!