Wat moeten we aan met de FATBIKE...?

 

Zoals voor inmiddels veel politieke partijen, artsen ambulancepersoneel lijkt het antwoord voor de hand te liggen: Algemeen verbieden.

Zelf zie ik de toename van dit vervoermiddel, of moet ik zeggen speelgoed, met ongenoegen aan.

Jonge kinderen, liefst met zijn tweeën, halen halsbrekende toeren uit en brengen zichzelf en het overige verkeer in gevaar.

Op de eerste hulp hoor je vaak de verzuchting: weer een patiënt door zo’n rotding.

Geen leeftijdsgrens, geen rijbewijs nodig, geen helmplicht.

Het probleem zit hem in het feit dat de fatbike als een normale e-bike met brede banden in de markt is gezet.

 

Hier wringt de schoen. Een aantal fabrikanten levert zo’n fatbike keurig met alle wettelijke eisen die aan een gewone e-bike worden gesteld.

Afgesteld op een maximale snelheid van “slechts” 25 km/h. In principe zijn deze types niet eenvoudig op te voeren. Dit zijn overigens niet de meest populaire modellen.

Het is veel vetter om op een chinees goedkoop product waarbij de opvoerset al is bijgeleverd is rond te crossen. Vandaar de populariteit.

 

Hoe nu andere eisen stellen aan een fatbike ten opzichte van een normale e-bike.

Je zou onderscheid kunnen maken op basis van de bandbreedte, dat wordt wellicht wat tricky. De banden van een normale e-bike worden wat breder en de leverancier van de fatbike zou de banden net onder de grenslijn kunnen brengen.

Toch lijkt deze oplossing nog de meeste kans op slagen. Zeker op korte termijn.

 

Indien je geen onderscheid wilt maken dan moeten immers alle e-bikes aan dezelfde regels gaan voldoen. Een minimumleeftijd, welke kies je? 12-14 of 16 jaar?

Je ziet veel middelbare scholieren nu op de e-bike vanuit omliggende dorpen naar school rijden. Geen goede ontwikkeling, zeker niet voor de gezondheid. Maar de trend is inmiddels wel gezet. Terugdraaien is een lastige, men kan de neiging krijgen om met de bus te gaan of erger nog door een van de ouders met de auto te laten brengen.

Wanneer je de minimumleeftijd voor een e-bike/fatbike op 16 jaar zet ondervang je dit probleem. Maar ik vraag me af of dit haalbaar is.

 

Een verplicht rijbewijs. Dit zou dan voor iedereen gelden. Ook voor de ouderen die nu veel gebruik maken van een e-bike. Misschien niet verkeerd. Veel verkeersregels zijn immers bij een groot aantal mensen weggezakt. Organisatorisch een hele opgave dunkt me.

 

Helmplicht voor alle bestuurders van een e-bike/fatbike. Dat lijkt me een goede zaak, die zeker kans van slagen heeft.

Deze helmplicht zou je kunnen uitbreiden naar alle fietsen, immers kom je met je hoofd ongelukkig ten val dan maakt het type fiets op dat moment niet uit.

Maar van mij mag er gestart worden met een helmplicht voor bestuurders van een e-bike. Je hebt dan de fietsers die met hoge snelheid rijden in elk geval beveiligd. Wielrenners/mountainbikers die ook met hoge snelheid rijden zijn vrijwel allemaal al voorzien van een helm.

 

Welke keuze er ook gemaakt wordt, er moet snel iets gebeuren om deze nieuwe trend in goede banen te leiden.

 

Henk Koenraads


Wil je reageren op deze Column?  Plaats onderstaand je reactie....

* Je e-mailadres wordt niet geplaatst bij je reactie...


Reactie plaatsen

Reacties

Peter
2 maanden geleden

Helemaal eens met een helmplicht. Ook een rijbewijs en een minimum leeftijd vereisen.