Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub december 2019
De Tuub juni 2018
De Tuub december 2017
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Fietsroutes 1
Disclaimer
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer



  

.

.

sitemap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer

Sed diem nonummy nibh euismod tincidunt

Español

English

Français

Nederlands

Italiano

Deutsch

Lorem

Ipsum

Dolor

Sit

.

Uitgelicht

  

Breda en Etten-Leur

Interview met Boudewijn Polane...


‘Van ligfietswinkel naar ontwikkelaar van nieuwe concepten’: zo schetst Boudewijn Polane de ontwikkeling van zijn bedrijf dat hij in 2000 begon. In zijn werkplaats aan de Van de Reijtstraat in Princenhage gunt hij ons een blik in een toekomst op drie wielen.


Aanvankelijk was de verkoop van ligfietsen zijn voornaamste bezigheid. Maar de bloeiperiode van de ligfiets is voorbij, zo zegt hij. ’De ligfiets is niet uit gefaseerd, om een mooie ambtelijke term te gebruiken, maar de rol van de ligfiets is wel gestabiliseerd. Dat komt doordat op een gegeven moment de elektrische fiets op het toneel is verschenen en die heeft voor een groot deel het gebruiksgemak van de gewone fiets heeft overgenomen.’


Maar een ligfiets blijft veel comfortabeler, vindt Boudewijn. ‘Het is een wereld van verschil of je voorover of lekker achterover tegen de wind in moet fietsen. De ligfiets is geaccepteerd als een categorie naast mountainbikes, racefietsen, boodschappenfietsen, vakantiefietsen. Maar dat betekent wel dat er veel meer concurrentie is en dat de ligfiets een bescheiden plaats heeft. Die ontwikkelt zich ook niet verder want als de handel terugloopt, stagneert de ontwikkeling. Bedrijven zeggen: dat heeft voor mij geen rendement meer, ik stop ermee. In de toptijd waren er in Nederland wel twintig aanbieders, nu zijn het er nog maar vier of vijf waarvan het grootste deel van hun omzet in het buitenland zit.’


Boudewijn is een van de veelal kleine bedrijven die nog wel nieuwe ligfietsen ontwikkelt: ‘Ik bouw alles op maat als mensen dat willen. Dat is mijn specialiteit: het aanpassen van voertuigen. Daarin onderscheid ik mij van de collega’s. Ik doe waar de gemiddelde fietsenwinkel niet aan begint, ook niet in de ligfietsenwereld. Ik kreeg een klant die zei: ik heb een eenzijdige beperking. Kan de bediening van de fiets van links naar rechts? Natuurlijk kan dat. Je maakt met een klant een plan, dat gaat het kosten, zo lang gaat het duren en zo trek je mensen over de streep die dat bij de gangbare aanbieders niet geleverd kunnen krijgen, want het staat niet in de catalogus.’ En wat er wel in de catalogus staat, stigmatiseert mensen als gehandicapte. Dat willen ze nu juist niet uitstralen. ‘Uitstraling vinden ze heel belangrijk.’ Boudewijn begeleidt zijn klanten dan ook om een oplossing te bieden. ‘Dat is de kracht van service om mensen weer van :-( naar :-) te krijgen. Dat duurt soms een kwartier en soms een half jaar maar dat lukt. Daarom ben ik er nog steeds mee bezig: de voldoening van het communiceren en het aanreiken van oplossingen.’


Een paar voorbeelden:

‘Hier heb je een elektrische step, die is al geaccepteerd, je hebt hem veel als tweewieler, maar ook als drie- en vierwieler. Wij hebben daar kanteltechniek aan toegevoegd. Je kunt er schuin mee door de bocht waardoor je een natuurlijke beweging maakt en je soepel kunt rijden. In landen om ons heen is het geaccepteerd, in Nederland nog niet, maar dat gaat komen. Als het geaccepteerd gaat worden, voldoet het aan de vraag naar flexibele vervoersmiddelen.



























Hier hebben we een demo-fiets, die is elektrisch gemaakt en iedereen die hier komt kan daar een proefritje mee maken. Stoel, stuur en trappers worden ingesteld op de fietser. Ook zonder ervaring fiets je zo weg.





























Dit is een sportieve uitvoering. Hij heeft een elektromotor in het achterwiel. Die zie je nauwelijks, meestal zijn ze veel groter, de stroomvoorziening zit aan de zijkant. Dit is voor recreatief gebruik, maar hier kun je ook prima en heel comfortabel mee naar je werk fietsen. Dat ontdekken steeds meer mensen als alternatief voor auto of openbaar vervoer.

























Ook dit product is hier ontwikkeld. Hij is begonnen als tweewielige ligfiets en door ontwikkeld tot trike vanwege het fijne karakter en lage gewicht, 16 kg. Die tweewielige fiets heette Optima Baron, een Nederlands merk. Ik heb er zelf een tijd op gereden, ik verkocht hem ook.


Op een gegeven moment denk ik: ik ben fan van die ligfiets, als een soort eerbetoon aan die fiets ga ik eens kijken of ik van die tweewieler een driewieler kan maken. Zo is dat ontstaan.’ Het zorgt voor een heel andere beleving, zo is zijn ervaring. ‘Als je gewoon fietst, kijk je op de bloemetjes, maar met zo’n ligfiets fiets je tussen de bloemetjes. Je moet er niet mee in urbane gebieden gaan rijden. Ik stond een keer ’s zomers naast een stadsbus, het leek wel een torenflat zo hoog.’ En snel kan de fiets ook: ‘Met 60 tot 80 kilometer een helling af in een bocht, dat is een beleving als formule 1, tegen een fractie van de kosten. Maar rustig en relaxed is ook prima op een trike’


‘Ik ben nu bezig met hetzelfde concept, maar dan met een dak erop en een voorruit. Die is bedoeld voor woon-werkverkeer, als antwoord op de wens van mensen om deel te nemen aan het verkeer buiten de bestaande mogelijkheden en waarbij ze een grotere onafhankelijkheid hebben. Het blijft een open fiets, je bent niet geïsoleerd, je kunt blijven communiceren.’

‘De basisfiets kost € 3.500 en als je hem elektrisch ondersteund wil hebben, komt daar € 1.200 bij. Dat is een concurrerende prijs in vergelijking met collega’s, maar ook wat gewone fietsen bieden wat dat is ook de norm die mensen stellen. Ze gaan altijd uit van wat een elektrische fiets kost. Als je een goede kwaliteit wilt hebben begint dat bij rond de € 2.000,- tot 3.500,-. In die range beweeg ik mij ook.’


Dat was een vraag van mijn vrouw. Mijn schoonmoeder brak haar heup en kon niet meer fietsen. Na een jaar revalidatie mocht ze niet meer op de fiets. De vraag was: je hebt eens een schets gemaakt van een duofiets. Kun je die niet eens bouwen? Dit is het resultaat. Toen ging de hele familie weer fietsen en oma kon mee op de duofiets. De chauffeur zit links, dus die drijft mee aan, je kunt elektrische ondersteuning inschakelen. De passagier kan de besturing overnemen.’ Het is geen nieuw concept, maar Boudewijn verbeterde het: ‘Een paar grote spelers in Nederland en daarbuiten bouwen dit. Daar heb ik naar gekeken en een lijstje gemaakt van wat er nog beter kan. Dat heb ik allemaal in dit ontwerp gestopt. Gewicht is belangrijk: alles is van aluminium. De rem, de spiegel en de bel zitten centraal, dus je kunt het van twee plaatsen uit bedienen.’ En ook hier is de uitstraling belangrijk: deze duofiets stigmatiseert de gebruiker niet als een gehandicapte: ‘Als we onderweg ergens afstappen, zie je mensen denken: wie is hier nu eigenlijk gehandicapt?’


































De ligfiets zal dus een plaats houden tussen de andere vervoersmogelijkheden, aldus Boudewijn. ‘We zijn onderweg naar meer aanbod en flexibeler persoonlijk vervoer. Dat moet zowel in de urbane als rurale gebieden inpasbaar zijn en dit vraagt om een dialoog tussen overheden, beheerders en aanbieders van deze vervoersmiddelen.’


LTE Ligfietsen:

Van de Reijtstraat 88

4814 NE Breda.

Tel. +31 (0)76 - 5203060              


info@lte-breda.nl


www.lte-breda.nl


Openingstijden:

Donderdag en vrijdag 12.00 – 18.00 uur

Zaterdag 10.00 – 16.00 uur


Het is ook mogelijk om na telefonische afspraak op andere tijden langs te komen.


  

Etten- Leur

< Vorige pagina