Sitemap
Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub juni 2018
De Tuub december 2017
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2018
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer


  

.

.

Reactie op plan om E-step te laten rijden in Breda....

sitemap

  

Reactie van de Fietsersbond Breda op het plan om de elektrische step (e-step) in Breda te laten rijden.

De gemeente Breda heeft het plan opgevat om een proef te gaan doen met de e-step. De Fietsersbond Breda is door de gemeente (nog) niet betrokken bij dit plan.

Inmiddels is bekend, dat de e-step nog niet door de RDW is goedgekeurd en dat de minister Breda heeft teruggefloten in haar plannenmakerij.
Desondanks lijkt het ons goed om onze kanttekeningen bij dit plan van de gemeente te plaatsen.

Laten we vooropstellen dat de Fietsersbond een groot voorstander is van het terugdringen van het autoverkeer in de binnenstad. Elk initiatief daartoe ontvangen wij met open armen en proberen het tot een succes maken, door er positief kritisch over mee te denken.

Als fietsers ervaren we regelmatig dat het soms dringen is voor je plek binnen het stadsverkeer. Dit is de uitkomst van mobiliteitsplannen van de gemeente, waar de fietsers geen prioriteit hebben gekregen.

De Fietsersbond Breda vraagt zich af waar die e-step straks mag gaan rijden? Vroeger reed je als kind met je step op de stoep, want je was een soort voetganger. Je gebruikte immers je voet om jezelf mee af te zetten en een beetje vaart te maken. Nu als volwassene ligt dat minder voor de hand.

Wat is die e-step precies? Je wordt aangedreven door een motor en hoeft je voeten helemaal niet te gebruiken zodra je vaart hebt. De e-step is zo afgesteld dat hij een snelheid van 18 km/u kan halen.

En daar heb je meteen het probleem van dat “hippe vervoermiddel”: hij gaat veel te hard om als voetganger aangemerkt te worden. Dat betekent dat hij (in principe) niet op de stoep zal gaan rijden, maar op de weg, of nog waarschijnlijker op het fietspad. Het fietspad (lees: het apart aangelegde gedeelte voor verkeer per fiets) is de laatste jaren al steeds drukker en vooral voller geworden, met alle doelgroepen die er tegenwoordig gebruik van maken. Ga maar na: de (klassieke) fiets, bakfiets (in al zijn verschijningsvormen), elektrische fiets, racefiets, ligfiets, scootmobiel, snorscooters, skateboard, de skaters, de Stint (als die binnenkort weer toestemming krijgt om de weg op te gaan) en dan zijn er vast nog wel een paar gebruikers vergeten. Met al deze deelnemers is het plaatselijk al vreselijk druk op het fietspad. Zonder uitbreiding van de voorzieningen, nodigt dat niet uit om die beperkte ruimte te gaan delen met een extra deelnemer.

Het is trouwens niet denkbeeldig dat de e-stepper toch regelmatig de stoep, of ander voetgangersdomein zal gebruiken; het grote voordeel is dat de step klein en wendbaar is en dat je er zonder moeite vanaf stapt en verder te gaan als voetganger. Te verwachten is dat de e-step veel in wandelgebieden zoals het Valkenberg en winkelstraten zijn weg zal vinden. Wij vragen ons af of de gemeente dit als onderdeel van de proef wil ervaren, om nog maar te zwijgen over de stallingsperikelen die dit leenapparaat zal veroorzaken. In verschillende grote buitenlandse steden (o.a. Parijs en Brussel) veroorzaken de argeloos achtergelaten steps veel overlast. Allemaal het gevolg van ontbrekende regelgeving en onduidelijkheid omtrent de status van deze e-step. De lessen die daar geleerd zijn hoeven in Breda niet opnieuw geleerd te worden. Het zal duidelijk zijn dat de Fietsersbond Breda zich graag sterk maakt voor het gebruik van de fiets, in al zijn verschijningsvormen, maar dat de e-step daar vooralsnog geen deel van uitmaakt. De vrees is dat de e-step eerder een probleemveroorzaker zal zijn dan dat hij zal bijdragen aan de verbetering van de doorstroom in de Bredase binnenstad. Kortom, de Fietsersbond Breda zet grote vraagtekens bij dit voornemen van de Gemeente en wil graag meedenken bij het vinden van oplossingen.


Ruud Janssens, Breda 8-09-2019

  

< Vorige pagina