Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub juni 2018
De Tuub december 2017
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2018
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap


  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

__________________________________________________________________

Columns 2018

  

< Vorige pagina 

______________________________________________________________


Het Venster…

Het Venster is een uitgave van Shell Nederland B.V. De uitgave van januari 2018 gaat over mobiliteit. Wie er kennis van wil nemen zie de uitgave van Shell Venster.

Waarom ik er de aandacht op wil vestigen is het artikel genaamd “Op een fiets ben je iets” waarin Saskia Kluit, de voorzitter van de landelijke Fietsersbond, haar algemene kennis en mening over het fietsen in Nederland neerzet in samenspraak met De Fietsprofessor Marco Brommelstroet  en Ronald Haverman beter bekend als Mr Deelfiets.

Ongelukken, waarbij de fiets betrokken is, worden in het artikel niet besproken. Ook in de Vogelvrije fietser wordt er, naar mijn mening, te weinig aandacht aan fietsongelukken besteed. Men kijkt teveel naar statistiek een dorre cijfermaterie en te weinig naar echte foto’s die de pers weergeeft.

Dit heeft er bij mij toe geleid om foto’s van fietsongelukken anderhalf jaar lang door te sturen naar info@fietsersbond.nl  Anderhalf jaar, begonnen in 2016 en geëindigd op 31 december 2017, heb ik elke dag foto’s van fietsongelukken in Brabant en de agglomeratie Rotterdam/Vlaardingen opgestuurd naar de Fietsersbond.

Nooit enige reactie gehad en dat wekt bij mij de indruk dat ze er niet zo mee bezig zijn.

_____________________________________________________________


Een prachtig Kerstcadeau…

In oktober 2017 werd begonnen om het kruispunt Ignatiusstraat /Teteringsedijk/ Hoogeind om te bouwen, van een met stoplichten beveiligd kruispunt, naar een rotonde waarbij fietsers voorrang hebben.

Het moet gezegd, ik passeerde het kruispunt meerdere malen per week en zag vaak dat als de fietser groen licht kreeg, om dan zijn weg op de Teteringsedijk te vervolgen, werd belaagd door rechts afslaande auto’s.

Dit is gelukkig voorbij. De rotonde werd voor Kerst 2017 aan het verkeer opgeleverd. Als men de fietsers die voorrang hebben, respecteert, dan behoren ongelukken gelukkig tot het verleden.

Een prachtig Kerstcadeau 2017.

  

Is fietsen gezond?


Onlangs las ik in het Duitse VCD ´magazin Fairkehr´ een artikel “Stadtluft macht krank”. Het blad beschreef de grote nadelen van het verkeer voor de mensheid op deze wereld.


9 van de 10 mensen ademen verontreinigde lucht in, veroorzaakt door verkeer en industrie. Stikstof is hierbij de grootste schuldige. De cijfers uit 2014 liegen er niet om, 6000 doden door hartfalen, 437.000 door diabetes, 439.000 door longziekten en tenslotte 30% van de hersenziekten waaronder beroerten.


De Euro grenswaarde voor stikstof is 40 microgram per kubieke meter lucht. In Duitsland wordt deze waarde flink overschreden en je mag aannemen dat het in Nederland niet veel anders ligt. Autoverkeer draagt bij voor 61%, huisverwarming 8%, Industrie 4% en allerlei andere bronnen buiten de steden 23%.


Het is dan ook niet zo vreemd dat Duitsland elektrische voertuigen propageert in de strijd tegen de luchtvervuiling, net zoals in Nederland.


Kennelijk is fietsen ongezonder dan menigeen denkt. De oplossing moet gevonden worden door een snellere elektrificatie van het verkeer en de industrie.













_________________________________________________________



Verbetering bij het Amphia ziekenhuis van de fietsenstalling....


Het Amphia heeft de fietsenstalstrip bij het nieuwe ziekenhuis verbeterd.


Eerder kon je de fiets wegzetten in een voorwielsteun, maar afwijkende banddikten pasten daar niet in, evenals fietsen met afwijkende sturen.


Een chaotische stalling dus, die nu is vervangen door een veel betere stalling, met roestvrijstalen aanleunbeugels. Het probleem is voor de fietsers nog niet helemaal opgelost, want de natte billenstalling en dat is het nog steeds, is nog niet overdekt!


Waarom wel een moderne stalling voor de automobielen en niet voor fietsers, ongeloofelijk voor een gezondheids-onderneming, die fitheid hoog in het vaandel heeft staan..


Maar als deze oplossing bewaarheid wordt, dan gaat het in de goede richting.