Sitemap
Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub december 2019
De Tuub juni 2018
De Tuub december 2017
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2018
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer


  

.

.

Column: Drukken voor je veiligheid

sitemap

  

Breda en Etten-Leur

Column: Drukken voor je veiligheid.


In deze Corona tijd wordt je regelmatig met je neus op bestaande feiten gedrukt. Zo ervaar je wat de impact is van de drukte van het verkeer op de doorstroming in de stad. Een van de zaken waar ik me al heel lang aan erger zijn de drukknopjes die je als fietser moet bedienen om jouw verkeerslicht op groen te zetten. Vanuit het oogpunt van een automobilist is het misschien een prima oplossing dat fietsers die willen deelnemen aan de verkeersbewegingen op een kruispunt daar een knopje voor moeten activeren. De automobilist in kwestie hoeft niet te activeren, immers zijn verkeerslicht gaat standaard volgens een bepaalde procedure  (tijd geregelde fasering) op groen en geeft de kruisende verkeersdeelnemer op dezelfde manier zijn doorgang. Alleen als er fietsers willen deelnemen aan dit proces moet er een knopje geactiveerd worden zodat deze wordt opgenomen in het roulatie systeem. Zolang er geen fietsers zijn hoeft deze ingreep-regel niet toegepast te worden.

Ik heb het altijd een idiote regel gevonden, je vraagt een automobilist immers ook niet om op een knopje te drukken om het kruispunt te mogen passeren. Waarom een fietser dan wel? Pure discriminatie. Juist nu het regelmatig heel rustig is op straat zie je dat je als fietser bij een kruispunt nog steeds op dat beruchte knopje moet drukken om je overgang veilig te stellen. En dus sta je bijna altijd te wachten eer je over mag. Dat terwijl die automobilist middels allerlei detectielussen al ruim voordat deze bij het kruispunt is gearriveerd wordt waargenomen en zijn aanwezigheid in het systeem wordt verwerkt.  Samengevat: die knopjes zijn uiterst irritant, doen geen recht aan de positie van de fietser die als volwaardige verkeersdeelnemer (let op hè, in veel beleidsplannen wordt hij de lucht in geschreven als voorbeeld van toekomstbestendige en aan duurzaamheidscriteria voldoende vervoersmiddel) aanwezig is op de weg en zijn daarmee een regelrecht voorbeeld van discriminatie.

Maar er is meer: de Corona crisis laat ons zien dat hygiëne een uiterst belangrijke zaak is. Besmetting ligt op de loer. We moeten 1,5 meter afstand houden tot elkaar in de openbare ruimte. Maar we mogen blijkbaar wel allemaal ongehinderd diezelfde drukknopjes bedienen met onze vingers of duim? Is er ooit iemand op het idee gekomen om na elke druk-handeling het knopje te ontsmetten? Natuurlijk, ik zie ook mensen rondfietsen met van die isolerende handschoentjes. Wat zeggen die mij? Dat die mensen iets onder hun eigen leden hebben of zijn ze bang van de besmetting die ze misschien van mij kunnen oplopen? In het verleden heb ik al enkele keren meegemaakt dat er een lolbroek was die zijn kauwgom op zo’n drukknopje had platgedrukt. Toen, in het pre-Corona tijdperk vond ik dat al smerig en probeerde ik om langs de zijkant van het knopje alsnog mijn oversteek te bewerkstelligen. Nu zal ik het niet in mijn hoofd halen om datzelfde drukknopje te beroeren. Als ik het al gezien had voordat ik het uit automatisme heb ingedrukt.

Ik weet het, er zijn mensen die beweren dat die knopjes er alleen voor de sier zitten. Een soort placebo knopje; het geeft de fietser het gevoel dat hij is waargenomen en behoed hem op die manier om door rood te gaan.  Op zich is het al een schande dat een gemeente de mogelijkheid dat een dergelijke gedachte opkomt wil laten bestaan. Hoe serieus neem je dan als overheid je bevolking? Maar goed, uitgaande van deze gedachte is het toch idioot dat een gemeente zoveel geld zou uitgeven aan een systeem waarvan de werking alleen op een illusie zou berusten. Oké, het klopt ook niet, want uit eigen waarneming stel ik vast dat de knopjes wel degelijk een systeem functie hebben. Op verschillende plaatsen (waarom trouwens op de ene plaats wel en ergens anders helemaal niet, of weer een totaal ander systeem) zie ik dat mijn druk op het gewraakte knopje wel degelijk ervoor zorgt dat het “Gezien” of leuke 076 logo geactiveerd wordt. Zelden overkomt het mij dat het indrukken van het knopje gelijk tot actie blijkt te leiden. Bijna standaard moet je wachten, soms lang, maar ik ken ook situaties van zeer lang wachten. Ik heb dan voldoende tijd om na te gaan het geautomatiseerd systeem werkt en regelmatig stel ik vast dat er een zeker systeem achter schuil gaat. Mijn drukknopduiding leidt zo tot een ingreep die vanaf het begin van het systeem meengenomen moet worden, zodat ik eerst de afloop van de lopende cyclus moet afwachten alvorens mijn ingreep mee gaat doen in de volgende cyclus. Dat kan soms lang duren. Zo ken ik een situatie dan de Terheijdenseweg waarin de bus altijd standaard doorgang krijgt en hij in staat is om het gehele systeem te resetten. Op die manier is mijn drukknop duiding verdwenen en zal ik opnieuw moeten drukken. Je moet het maar weten.

Overigens fiets ik ook vaak in Dordrecht, alwaar met lampjes die teruglopen aangegeven wordt hoe lang het nog duurt eer mijn licht op groen gaat. Evengoed moet ik wachten, maar ik weet tenminste waar ik aan toe ben.

Inmiddels zijn er al geruime tijd vernuftige systemen beschikbaar die de fietser veel beter detecteert. Soms met camera’s maar ook met een app op je smartphone. Het schijnt dat Breda al meer dan een jaar ergens een proef doet daarmee. Ik vraag me af waarom we zo lang moeten wachten op de uitkomst en invoering daarvan. Andere gemeentes in het land hebben ze al lang ingevoerd. Ach ja, Breda, wil zich graag profileren als fiets vriendelijk. En wij maar op die knopjes drukken, tot we er ziek bij neervallen?

Fiets-er



  

< Vorige pagina