Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub juni 2018
De Tuub december 2017
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2018
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

  

.

.

sitemap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer

Sed diem nonummy nibh euismod tincidunt

Español

English

Français

Nederlands

Italiano

Deutsch

Lorem

Ipsum

Dolor

Sit

.

Uitgelicht

  

Uitgelicht…

Nico Geers is sinds een jaar de vertegenwoordiger van Etten-Leur binnen het bestuur van de Fietsersbond Breda. “Ik denk dat we nog veel werk kunnen doen hier rond Etten-Leur, richting Rijsbergen en Zundert”, zegt hij.

We spreken elkaar in wijkgebouw De Linde in Etten-Leur. Daar organiseert onder meer de KBO, Belangenvereniging van senioren, allerlei activiteiten. Nico Geers is er wekelijks te vinden:

“Ik organiseer hier vanuit De Linde in Etten-Leur al een jaar of zeven elke woensdag en donderdag een fietstocht en ik organiseer sinds een jaar of drie, vier ook de fiets-driedaagse van de KBO Etten-Leur, als voorzitter van de werkgroep. Dit jaar ben ik voor het vijfde jaar op vakantie geweest met een groep van de KBO. Afgelopen keer hadden we 26 deelnemers: we gingen naar Hoogeloon, waar we logeerden in een vakantieboerderij en van daaruit maakten we elke dag een tochtje. Dat zijn prachtige ritten, de mensen genieten ervan, het is volledig verzorgd en de prijs valt best mee.”


  

En nu gaat hij samen met Ruud Janssens een fietstocht organiseren voor de Fietsersbond in Breda, op zondag 30 september.

“Ik ben hartstikke benieuwd hoeveel volk daarop afkomt. We gaan eens kennismaken met onze leden. Ik denk dat dat best eens goed is, want we kennen ze niet. We zitten ons als bestuur elke maand druk te maken, maar we weten niet voor wie. Wordt het gewaardeerd? Wat leeft er bij de mensen? Hoe staan ze tegenover de veranderingen in Breda, zoals het station, het fietspad langs de Aa? De route van de fietstocht door Breda is uitgestippeld langs punten waar de Fietsersbond bij betrokken is geweest: vanaf Wolfslaar via de Ginnekenweg naar de Wilhelminasingel. Net over de singel gaan we rechtsaf richting station door het Valkenberg. Vanaf het station gaat het dan naar de Texashoeve in de Haagse Beemden.”

Altijd al een fietser geweest?

“Vroeger niet, maar wel toen ik in Breda op de Konijnenberg werkte. Daar begon ik in 1972. Ik fietste vanuit Etten-Leur naar mijn werk, want dat was net zo rap als met de auto, zeker toen ze rond Prinsenbeek aan de A16 bezig waren was het met de auto helemaal geen doen. Ik heb dus veel gefietst naar Breda en dat beviel me prima. En nu dus met de KBO.”

Hoe is Etten-Leur als fietsstad? Wordt hier rekening gehouden met fietsers?

“Ja, we waren niet voor niets dit jaar genomineerd als Fietsstad. We werden uiteindelijk vijfde van de laatste vijf die overbleven. Maar ik vind dat Etten-Leur best goed bezig is. Ik heb contact met de gemeente en met politieke partijen. Voor de verkiezingen heb ik alle politieke partijen benaderd om in het verkiezingsprogramma iets mee te nemen voor de fietsers.”

Er is de afgelopen twintig jaar veel veranderd in Etten-Leur: de A58 loopt nu ten zuiden van de stad in plaats van dwars erdoorheen.

“Dat was natuurlijk een enorme vooruitgang. Die weg met vier gelijkvloerse kruisingen was levensgevaarlijk. Er was één tunneltje voor fietsers, maar de schoolgaande jeugd van de KSE, een middelbare school met 2500 leerlingen, fietste niet 200 meter om door dat tunneltje. Ik ben ervan overtuigd dat het levens gekost zou hebben als die weg niet was omgeleid.”

“Ze hebben het ook goed aangepast. Bij de KSE is een drukke rotonde. Als de school uitgaat en al die fietsers zouden op die rotonde komen, dan heb je een groot probleem. Nu gaan ze door het park naar de stoplichten op de Parklaan. Fietsers krijgen daar snel groen licht en dat werkt voortreffelijk. Ze komen niet meer op de rotonde met al dat kruisende autoverkeer.”

Toch zijn scholieren die tegen de rijrichting inrijden een probleem. “Of dat ze met vier naast elkaar rijden en niet opzij gaan. Als een BOA of een politieagent eens een paar dagen per week zou controleren, waarschuwingen uitdelen en na een paar weken een prent dan denk ik dat je na een maand een heel ander beeld krijgt. Maar er is geen tijd voor en het is geen prioriteit.”

Andere goede voorbeelden:

“Het snelfietspad tussen Etten-Leur en Breda waar destijds € 6 miljoen voor is uitgegeven. Vanuit Breda kom je aan de Lage Vaartkant in Etten-Leur en dan snijdt dat fietspad zo dwars door de wijken en komt bij de Nobelaer uit in het centrum van Etten-Leur. Voorbij het centrum heb je een gigantisch mooie weg, de Parklaan, richting Sint-Willebrord en Roosendaal. In de Grauwe Polder richting Sprundel heb je prachtige fietspaden. Op dit moment zijn ze bezig om ook het fietspad richting Hoeven en Oudenbosch te gaan aanpassen, want dat is nog te smal. Maar de plannen liggen er om dat aan te gaan pakken. Ik denk dat de inzet van de gemeente best goed is. De sportparken zijn goed te bereiken met de fiets, brede fietspaden bij de KSE, ook voor de kinderen die van Rucphen, Sprundel of Rijsbergen komen.”

Hoe is de situatie rond Etten-Leur?

“Die kan stukken beter. De Professor H. van der Hoevenstraat bij Zundert is ons een doorn in het oog. Dat is een lange weg met een smal fietspad aan een kant. Er staan plastic paaltjes langs, die er regelmatig uit gereden worden. Vooral als er vrachtwagens elkaar willen passeren, moet er een tussen de paaltjes gaan staan, zodat de ander er net langs kan. Maar alle fietsers moeten dan stoppen omdat twee auto’s die elkaar passeren de hele breedte van de weg nodig hebben. Twee jaar geleden heb ik daar via de Fietsersbond al bezwaar tegen aangetekend. We hebben twee gesprekken gehad met de gemeente Zundert en die geeft aan: we zullen kijken wat we kunnen doen. Maar er gebeurt dus echt niets. Na twee jaar hadden ze toch wel eens iets mogen doen of zeggen dat er binnen een bepaalde termijn iets aan gedaan zal worden. Dat het niet meteen kan worden opgelost is duidelijk, maar je hoort niets. Wel hoor ik regelmatig van mensen die tegen die paaltjes aanrijden, of dat ze er met hun fietstas achter blijven haken. Als je dan voor een auto valt, dan is het over en uit. Haal dus die paaltjes weg en maak aan beide kanten van de weg een fietsstrook. Dat is ook voor de automobilisten veel duidelijker.”

Hoe is de situatie in Breda vergeleken met Etten-Leur?

“Wethouder Adank is altijd bereid te gaan fietsen met de Fietsersbond om knelpunten te bekijken. Want als je met elkaar aan tafel zit, is het toch lastig te zien wat het probleem is. Het kan natuurlijk niet altijd van de ene op de andere dag opgelost zijn, maar hij is bereid om erover te praten en mee te denken.”

“Met overleg kun je van alles bereiken. Het is een kwestie van samenwerken en overleggen. Dat is de beste remedie, naar mijn idee.”

Jan Brouwers

< Vorige pagina