Sitemap
Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap



  

.

.

Teken de petitie...

sitemap

  

  

< Vorige pagina 


Petitie voor pakketjes per fietskoerier


Vrijwel alle webwinkels laten pakketjes met busjes bezorgen. Dat moet anders. De Fietsersbond roept webwinkels op om voor fietskoeriers te kiezen. Die zijn even snel, maar veel schoner. Help mee en teken de petitie voor bezorging per fietskoerier.


In januari gaat de Fietsersbond de petitie aanbieden aan de grote webwinkels. Zo willen we ze stimuleren de fietskoerier als bezorgoptie aan te bieden. ‘Vaak heb je niet alleen je pakketje sneller, het wordt ook minder druk op de weg omdat er minder busjes rijden’, zegt Marina van Dijk van de Fietsersbond. ‘En omdat de fietskoerier geen fijnstof uitstoot, is bezorging per fiets beter voor de luchtkwaliteit in je eigen wijk. En wie wordt er nou niet gelukkig van een fitte fietskoerier aan de deur?’


Al bijna 3.000 consumenten hebben de petitie getekend. En met een standaardtekst die je in een opmerkingenveld kunt zetten, laten consumenten de webwinkels meteen weten dat ze liever een fitte fietskoerier dan een walmende dieselbus voor de deur hebben.


Fietskoeriers.nl biedt nu al bezorging in 30 steden aan. Postbedrijf Sandd heeft al aangekondigd dat het pakketjes wil gaan bezorgen met vrachtfietsen. De Fietsersbond roept webwinkels op om hetzelfde te doen. Met de feestdagen voor de deur worden er weer veel online bestellingen geplaatst, maar meestal kan de consument niet kiezen voor een duurzame bezorging. En dat moet veranderen.


Elke dag een miljoen bestelbusjes

In Nederland rijden elke dag een miljoen bestelbusjes door onze dorpen en steden; bijna allemaal zijn het vieze dieselbusjes. Terwijl ze maar 12 procent van alle autokilometers uitmaken, zijn ze goed voor maar liefst 24 procent van de stikstof- en 34 procent van de fijnstofuitstoot. En het aantal busjes blijft maar groeien, zegt Susanne Balm, onderzoeker Duurzame Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Onze online aankopen worden met busjes bezorgd, net als de verse groenten en vis voor het restaurant om de hoek, en de cv-monteur komt ook met een busje. De schattingen variƫren, maar Balm van de HvA gaat ervan uit dat een derde van de zendingen in de stad kan worden overgenomen door zogenaamd klein elektrisch vervoer en transportfietsen.


Fietskoeriers werken samen

Fietskoeriers waren de wegbereiders van bezorging per fiets. Door samen te werken proberen de fietskoeriers de niche te ontgroeien. Cycloon Post & Fietskoeriers uit Zwolle smeedde vorig jaar Velocity Fietskoeriers, Fietskoerier Utrecht en FietsXpress aaneen tot Fietskoeriers.nl. Zo kan een fietskoerierbedrijf een grotere dekking bieden dan alleen de eigen stad. Tussen de steden rijden de fietskoeriers met groengasbussen. Fietskoeriers.nl is inmiddels actief in dertig steden en won zelfs een prijs van de online verkoopbranche: de Shopping Awards, Game Changer Award 2017.



                             Klik hier om de petitie te tekenen...