Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap


  

.

Ter Introductie


De Tuub is het huisorgaan van de afdeling Breda van de Fietsersbond.Hiermee trachten we de leden te informeren met name aangaande lokale ontwikkelingen.

                   

Wilt u contact met de redactie: redactie@fietsersbondbreda.nl


Onderstaand treft u de inhoudsopgave en een selectie uit de editie oktober 2017 aan.

Heeft een item uit de inhoudsopgave uw belangstelling, stuur ons dan een e-mail. Vermeld daarin het gewenste item, alsmede de maand waarop de editie is verschenen.Wij zorgen er dan voor dat u dit per e-mail toegestuurd krijgt.  


                     ______________________________________________________






                                                                                                                                               


                                                        




  

sitemap

Español

English

Français

Nederlands

Italiano

Deutsch

.

                 De Tuub

periodiek van de afdeling Breda

         van de Fietsersbond

             oktober 2017





Inhoud:


- Voorwoord

- Fietspaden in Frankrijk

- De fiets in het museum

- *Fietsen door Friesland, langs elf of minder steden 

 - Fietsparkeren in de openbare ruimte in Breda

- Hoe staan de zaken ervoor in Breda?

- Fietsvakantie in Zweden

- Mega & Mini … 

- Activiteiten van bestuursleden

- Verkeersdoden

- *Zeiknat op de fiets 

_________________________________________







  




   
  
de Tuub  
  
Fietsersbond
     afdeling Breda













      


    





   Oktober 2017

De Tuub

  

*Fietsen door Friesland, langs elf of minder steden...


Een paar dagen geen afspraken en mooi weer op komst? Uitgesproken kans voor een mini-fietsvakantie dachten wij – en handelden ernaar. We kozen voor het fietsen van de Friese Elfstedentocht, waarvoor een apart routeboekje bestaat. De totale lengte van deze fietsroute beslaat 240 kilometer, maar niets verplicht de fietser de volledige tocht te volbrengen: hij of zij kan op diverse plaatsen ‘ínsteken’ en het korter of langer volhouden.


Wij hielden het kort, maar besloten ook de afstand van Breda naar Friesland (eerste stop daar in Lemmer) op de fiets af te leggen. Dat bleek in drie dagen goed te doen, met overnachtingen in Vianen en Nunspeet. We maakten wederom met veel plezier gebruik van adressen van de stichting Vrienden op de Fiets, een stichting waarover ik vorig jaar uitvoerig in De Tuub berichtte (zie een geactualiseerd citaat hieronder).


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

De nieuwe adressengids van Vrienden op de Fiets 2017 is een dik boekwerk van 264 bladzijden met een bijgevoegde (route)kaart van Nederland, waarop alle ‘vrienden’ adressen zijn weergegeven. Er zijn bijna 6000 vriendenadressen en 85000 vrienden staan ingeschreven. Wie een meerdaagse fietstocht wil maken, kan kiezen uit tal van adressen, voornamelijk in Nederland maar ook wel in België en Duitsland, vaak in kleine plaatsen waar geen hotel of b & b te vinden is. Soms kan overnacht worden in een logeerkamer maar slaapaccommodatie kan ook gevonden worden in een tuinhuis, stacaravan of woonboot. Voor meer info zie de website: www.vriendenopdefiets.nl

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Na een stevig VodF-ontbijt en ondersteund door de routegids en genummerde knooppunten peddelden we zorgeloos door Friesland. Flink wat wind op dit vlakke land, maar gelukkig ook veel zon. We logeerden behalve in Lemmer nog in Bolsward en Leeuwarden.


Van Leeuwarden uit keerden we, vanwege tijdgebrek en omdat het weer omsloeg, terug naar huis. Voor het eerst van ons leven waarin we vele duizenden kilometers fietsten, zetten we de fiets op de trein, iets wat we tot nu toe altijd met kracht vermeden. Maar het beviel goed, zelfs met onze redelijk zwaarbepakte fietsen.


Samenvattend: onze verkorte Elfstedentocht gaf ons veel genoegen en misschien kunnen onze ervaringen ook andere lezers van de Tuub inspireren.


Nel Jagt




*Zeiknat op de fiets …


Fietsen in de regen is geen lolletje, dat weten we allemaal. Maar wij, als fietsers, weten ook dat het best meevalt met die regen. Als je er eens rustig over nadenkt, gebeurt het eigenlijk maar een paar keer per jaar dat je door de regen moet fietsen om thuis of op je werk te komen. Dus daar wil ik het niet over hebben.


Waar ik het wel over wil hebben is het natte pak dat je op kan lopen doordat je op de fiets ingehaald wordt door een auto die met een of twee wielen door de goot rijdt waardoor het water, soms huizenhoog, opspat. Dit verschijnsel doet zich vooral voor als je op een fietspad fietst dat naast de weg ligt waar het autoverkeer zich afspeelt. Onze dierbare medeweggebruikers die met de radio en verwarming aan al append op hun smartphone zich aan het verkeer deelnemen hebben vrijwel nooit in de gaten dat hun banden zodra die zich in de goot bevinden een onstuimig waterbad opwerpen waar de onschuldige fietser op het aangelegen fietspad in een klap verwordt tot een verzopen kat!


Doen ze dat nu expres? Nee, vast niet. Hoewel ik me wel een slimmerik voor de geest kan halen die het effect van zijn door de goot rijden wel helder voor ogen heeft en met een heuse glimlach naast de fietser aangekomen even naar rechts stuurt om daarmee de waterhoos hoog op te stuwen. Maar nee, dat is een uitzondering, de meeste bestuurders hebben niets in de gaten, kijken naar voren en niet op zij en zijn volkomen onschuldig aan het achter hen zich afspelend waterballet.


Ik ben zelf een ruime ervaringsdeskundige van dit gebeuren en dan wel als slachtoffer en ervaar telkens dat de climax zich voordoet als het water uit je gezicht is verdwenen en je weer rond kan kijken en dan verderop de betreffende auto in de verte ziet verdwijnen. Vloeken en tieren helpt niet meer, vingers, hele handen in de lucht ook niet meer; te laat….


Wat is dan de oplossing voor dit ongemak, zult u zeker vragen. Nu, die ligt bij de wegbeheerders, veelal de gemeente of provincie. Wij fietsers rijden immers niet vaak op rijkswegen ;-)


Een voorbeeld van de gemeente Breda die een paar jaar terug besloot dat rioleringen heel handig zijn maar dat als gevolg van de klimaatverandering er zoveel hemelwater viel en gaat vallen dat ze niet langer proberen om de wegen droog te houden bij grote regenval. Dat betekent dus dat de straten vaker blank komen staan, zo besloten onze bestuurders. En ik bedoel nu niet de autobestuurders maar de politieke bestuurders die verantwoordelijk zijn voor o.a. het wegbeheer.


Vaker blanke straten betekent dus vaker een nat pak door het opspattend water van een passerende auto, denk daarbij ook vooral aan de fontein die een flinke SUV kan produceren en je hebt het beeld compleet. Ik hoop dat binnenkort een paar bestuurders, daar ga ik weer, politici een flink nat pak oplopen op deze manier zodat ze het effect van hun beleid aan den lijve kunnen ondervinden ….


Jos brok


(Af en toe in de regen op de fiets)

< Vorige pagina