Sitemap

Uitgelicht
Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

Voorkeur digitale versie formulier, eventueel in de plaats van de gedrukte versie van de Tuub...

  

.

Ter Introductie

De Tuub is het huisorgaan van de afdeling Breda van de Fietsersbond.Hiermee trachten we de leden te informeren met name aangaande lokale ontwikkelingen.
                    ______________________________________________________


Wilt u contact met de redactie:  redactie@fietsersbondbreda.nl ________________________________________________________________     

Onderstaand treft u de inhoudsopgave en een selectie uit de editie oktober 2015 aan.

Heeft een item uit de inhoudsopgave uw belangstelling, stuur ons dan een e-mail. Vermeld

daarin het gewenste item, alsmede de maand waarop de editie is verschenen.Wij zorgen er dan voor dat u dit per e-mail toegestuurd krijgt.  

                     ______________________________________________________





                                                                                                                                               


                                                        



sitemap

Español

English

Français

Nederlands

Italiano

Deutsch

.

De Tuub

periodiek van de afdeling Breda

van de Fietsersbond

oktober 2015






















  




   
  
de Tuub  
  
Fietsersbond
     afdeling Breda













      


    





    Oktober 2015

De Tuub

Inhoudsopgave:


Breda blijft autostad *

Fietspaden

Breda bruist

Een bijzondere fietser

Fietser in Breda *

Gedeelde ruimte in een frans stadje

Vakantie

Fietsbeleid in Enschede

Uit het overleg van actieve FBBers *

Rollator meenemen op de fiets

Voor u gelezen

Fietsers leven langer

Gezocht

_________________________________________


                -


  

  

Breda blijft autostad…


Al sinds jaren staat Breda bekend als autostad, een plaats waar het autogebruik wordt aangemoedigd en waarbij soms andere manieren van verplaatsingen, zoals met de fiets, vaak op de tweede plaats komen staan. Nog in 2013 publiceerde kennisinstelling CROW nog ‘Autostad wordt fietsstad’, een publicatie over het fietsbeleid van de gemeente. Hierin kwam onder andere naar voren dat de fiets terrein verliest, net als de (stads)bus. Steeds meer inwoners, bezoekers en forensen blijken de auto te gebruiken. Uit diezelfde publicatie komt naar voren dat Breda minder dan gemiddeld investeert in fietsvoorzieningen in de stad. Het lijkt dus niet raar dat de fiets geen grote sprong voorwaarts (kan) maken.


Breda heeft jarenlang de fiets niet op de eerste plaats gezet, maar zeker wel op een goede tweede. De afgelopen 15 jaar is er wel degelijk geïnvesteerd in de fiets, fietspaden en parkeervoorzieningen. Maar tegelijkertijd durft de gemeente het niet aan rigoureus te kiezen voor de fiets als belangrijkste vervoersmiddel binnen de stad. Bij de plannen voor ‘Achter de nieuwe stallen’ bleek daar ook een parkeergarage van meer dan 1000 parkeerplaatsen voor de auto bij te zitten.


Een goede bereikbaarheid is natuurlijk essentieel voor een stadscentrum, maar de vraag rijst of het wegennet dit wel aankan. Terwijl naburige steden als Tilburg en ’s-Hertogenbosch het fietsen hebben gepromoot, en Eindhoven bezig is met nieuwe hoogwaardige buslijnen en fietsrotondes in de lucht blijft Breda wat ‘rommelen in de kantlijn’. In 2011 werd ’s-Hertogenbosch verkozen tot fietsstad van het jaar. Een jaar later, in 2012, werd  in Breda betaald fietsparkeren ingevoerd. De contradictie kan haast niet groter zijn. Geen enkele stad in

Nederland heeft de afgelopen jaren betaald fietsparkeren ingevoerd, zelfs niet in de grootste fietsstad van ons land, Groningen. Hier weten ze dat fietsen in grote hoeveelheden problemen opwerpen, maar dat het niet opweegt tegen de voordelen.


Gelukkig was er vorig jaar dan toch een licht aan de horizon, het betaald fietsparkeren werd afgeschaft. Dankzij het toenmalige college werd besloten dat de fiets in Breda gestimuleerd moest worden. Denk hierbij aan het verbreden van fietspaden, extra stallingen bij het nieuwe station en nieuwe snelfietsroutes.Deze plannen stemden in ieder geval de Fietsersbond Breda tevreden op dat moment. Maar helaas viel dit college al vrij snel, en momenteel is er een nieuw college gevormd. Als een van de eerste nieuwe punten kwam naar buiten dat in de inloopstraten naar het centrum goedkoper geparkeerd kan worden. Dit ‘nieuwe’ parkeren houdt in dat men de eerste 15 minuten op de Haagdijk, Boschstraat, Wilhelminastraat en Nieuwe Ginnekenstraat gratis mag parkeren. Deze straten zijn op dit moment vooral straten waar relatief veel fietsverkeer doorheen komt. Met het nieuwe plan is de kans groot, dat de straten drukker

worden met auto’s. Tegelijkertijd kunnen fietsers hier hinder van ondervinden door aan en afrijdende auto’s, openslaande portieren en zoekverkeer.


Uiteraard moet de praktijk uitwijzen wat de invloeden zijn van dit nieuwe beleid. Hopelijk vind Breda op tijd haar weg terug naar duurzamere plannen en kan de fiets vanaf 2016 de hoogste prioriteit krijgen.


Bart van der Veer

__________________________________________________________________



Fietser in Breda...


Ik ben een fietser. “Nou en”, zullen de meesten zeggen. “Boeiuhh”, zegt de jeugd van tegenwoordig. Fietsen is voor mij een manier om me te verplaatsen. Per fiets dus. Maar ik heb voor verschillende verplaatsingen verschillende fietsen in de schuur staan. Zo heb ik een gewone fiets, een stadsfiets, voor de dagelijkse verplaatsingen in de stad. Ideaal voor een boodschap, om bij iemand langs te gaan en je kunt er, dankzij de bagagedrager, een passagier op meenemen. Erg handig als je iemand ergens wilt afzetten.


Als ik in de buurt zou werken, zou dit ook mijn fiets zijn om mee naar het werk te gaan. Aangezien mijn werk zeker 35 km van huis is, heb ik een andere woon-werk fiets. Het is een van mijn vorige racefietsen, niet meer dienst doende als hobbyfiets, die ik omgebouwd heb tot woon-werk verkeersfiets Er zitten kleine spatbordjes op en een bagagerekje, waar mijn tas aan bevestigd kan worden.


Ik heb al aangekondigd dat ik ook een racefiets heb. Sterker nog: ik heb er meerdere. Niet om op te scheppen, er staan er nu eenmaal meerdere in de schuur en heb er moeite mee om afstand te doen van spullen waar ik aan gehecht ben. Mijn fietsen zijn mij zeer na en voelen als een deel van mijzelf. Dat betekent dat ik ze niet kwijt wil. Tenzij ze tot wrakken zijn verworden, heb ik de meeste fietsen die ik heb gehad wel bewaard. Elke racefiets heeft zijn eigen verhaal. Met de ene ben ik ooit op fietsvakantie geweest, terwijl ik met de andere recentelijk bijzondere bergritten heb gereden.Fietsen in de bergen is mijn grote passie. Als ik een berg zie, wil ik er tegenop fietsen.


Het is een machtig gevoel om steeds weer boven te komen. In mijn vakantie zoek ik meestal een bestemming waar bergen zijn. Bergen zijn voor mij het ultieme vakantiegevoel. Niet vreemd natuurlijk, als je beseft dat wij in Breda op een heel plat stukje land wonen. Dus als het effe kan, zoek ik tijdens mijn vakantie enkele trajecten waar ik met de fiets bergtochtjes kan maken.


Tijdens mijn kampeervakanties heb ik dan een van mijn oudere racefietsen bij me. Een fiets die zonder grote problemen buiten kan staan. Want hoe gehecht ik ook kan zijn aan mijn fietsen, normaal gesproken is er in mijn tent geen plaats om de fiets binnen te zetten. Die slaapt dan dus buiten, met een plastic dekje over het zadel. Nou zie ik de lezer al denken: die mooie fiets ‘s nachts buiten laten staan? Als deel van jezelf nog wel? Ach, tijdens mijn vakanties heb ik zelf ook wel eens buiten onder de wolkenhemel geslapen, dus wat is daar mis mee? Aan de andere kant, het is niet de beste fiets waar ik dat mee doe. Met mijn mooiste, lees nieuwste, fiets voorzien van de modernste technieken die ik kan betalen, maak ik tochten dicht bij huis, maar ook speciale trips in de bergen. Ik wil er tenslotte wel optimaal van genieten.


En ja, het is wel mijn hobby, dus daar wil ik dan wel de nodige tijd aan besteden. Ik fiets wat af, mag ik wel zeggen.


Ik ben een fietser, zei ik toch al.


Fiets - er

__________________________________________________________________



  

Uit het overleg van actieve FBBers...


Deze keer aandacht voor het overleg met de gemeenteambtenaren op 2 juli j.l. Het verkeer in de binnenstad dreigt vast te lopen en daarom ziet men graag meer mensen met de fiets komen. De Boschstraat, Haagdijk en Molenstraat zullen worden 'omgebouwd' tot fietsstraten, waar auto's op de 2e plaats komen.


Ondernemers in de Boschstraat zijn positief, maar tegelijk wil men 15 minuten gratis parkeren invoeren, voor automobilisten die snel een boodschap willen doen. Naar onze mening tegenstrijdig en ondoordacht. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat meer auto's niet automatisch leidt tot meer winkelen.


Er komt een SFR (snelfietsroute) richting Heusdenhout, via de Heusdenhoutseweg en een viaduct over de A27.


Verder ligt er een plan voor een brede 'fietslaan' in de Ignatiusstraat. Details zijn nog niet bekend.


De Fietsersbond Breda houdt de vinger aan de pols!

______________________________________________________________________



Het bovenstaande is een selectie uit de Tuub van oktober 2015. Wilt u voortaan de gehele editie van de Tuub ontvangen, meld u dan aan via:


Aanmelden voor ontvangst van de Tuub.


Uiteraard is dit geheel gratis.