Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

  

.

Ter Introductie


De Tuub is het huisorgaan van de afdeling Breda van de Fietsersbond.Hiermee trachten we de leden te informeren met name aangaande lokale ontwikkelingen.

                   

Wilt u contact met de redactie: redactie@fietsersbondbreda.nl


Onderstaand treft u de inhoudsopgave en een selectie uit de editie mei 2017 aan.

Heeft een item uit de inhoudsopgave uw belangstelling, stuur ons dan een e-mail. Vermeld daarin het gewenste item, alsmede de maand waarop de editie is verschenen.Wij zorgen er dan voor dat u dit per e-mail toegestuurd krijgt.  


                     ______________________________________________________






                                                                                                                                               


                                                        




  

sitemap

Español

English

Français

Nederlands

Italiano

Deutsch

.

                 De Tuub

periodiek van de afdeling Breda

            van de Fietsersbond

                  Mei 2017



Inhoud:


- Inleiding

- Schouwing station Breda Centraal

- Hebben ze dan toch gelijk? *

- Adventure Cycling in de United States

- Geen interview

- Fietsen parkeren *

- Hoeveel fietsen heeft een Nederlander eigenlijk?

- Speed Pedelec

- Voor u gelezen

- Verkiezing Fietsstad 2018

- Fiets geruimd en ik had hem op slot gezet

- Elektrischefietsen.com Event

- Vacatures

__________________________







  




   
  
de Tuub  
  
Fietsersbond
     afdeling Breda













      


    





       Mei 2017

De Tuub

< Vorige pagina 

Hebben ze dan toch gelijk?


Jullie kennen allemaal de opvatting van de afdeling Breda e.o. dat je gewoon door het tunneltje van het station van zuid naar noord of andersom moet kunnen fietsen. We hebben ons daar steeds hard voor gemaakt en we hebben nu ook bereikt dat er een soort gedoogconstructie is gekomen, waar Nederland internationaal bekend om staat. Het mag niet, maar we doen een oogje dicht. Hoeven we het tenminste niet uit te praten en krijgt iedereen een beetje gelijk en kunnen we daarna samen weer een biertje drinken, toch?


Tegenstanders brachten naar voren dat het gevaarlijk was om daar te fietsen en je dus moest afstappen en lopen, terwijl voorstanders wezen op het belang van deze verbinding voor de Noord-zuidverbinding (of Zuid-noordverbinding ;-). Ik was het altijd met de voorstanders eens, al was het maar om dwars te liggen, maar nee hoor, ik meen het echt: het hele stationscomplex mag dan wel via Breda heten: het is vooral een niet-via ofwel een grote hindernis, sta-in-de-weg om van de ene kant van de stad naar de andere te komen in dit gebied. Dus het tunneltje is van groot belang, in sociaal en economisch opzicht!


Maar, nu terug naar de titel van dit stukje. Onlangs fietste ik weer eens door het tunneltje en dit keer achter iemand aan. Ik bleef keurig achter hem rijden: hij reed overigens flink door… en toen ineens gebeurde het. Er kwam een tegenligger en mijn voorligger was zozeer geboeid door wat hij zag ter linkerzijde (Ik fietste dus van noord naar zuid), treinreizigers die af en aan liepen, winkeltje in en uit, poortjes door, elkaar gedag zeggend, al dan niet met bagage sjouwend, dat hij zijn tegenligger niet gezien had en er op een haar na bijna pardoes bovenop reed. Hij kon hem nog net ontwijken. Als hij tegen hem aan gereden was, was ik natuurlijk ook de klos geweest, want ik reed vlak achter hem. Kortom een bijna botsing, omdat mijn voorganger afgeleid was door de treinpassagiers, waar je zo’n prachtig zicht op hebt als je door het fietstunneltje fietst.


Ja, en nu snappen jullie waarom ik me toen ineens afvroeg of ze toch gelijk hebben, die tegenstanders…



Jos Brok


______________________________________________________________________



Fietsen parkeren...


Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: je hebt je fiets ergens neergezet en als je enige tijd later terugkomt is je fiets verdwenen. Eerst twijfel je aan jezelf: had ik hem hier wel neergezet? Had ik hem ergens anders geplaatst? Maar al snel dringt het besef door dat je fiets wel degelijk hier stond, maar er nu dus niet meer staat. De reacties zijn dan heel persoonlijk, van inwendig vloeken tot hoorbare hartenkreten en allerlei tussenvormen. Balen, dat zeker. De eerste gedachte is meestal dat je fiets gestolen is. Immers: het is jouw fiets die is weggehaald, zonder jouw toestemming: diefstal dus. Toch kan er ook iets anders zijn gebeurd.


Zo is het zeer wel mogelijk dat je fiets verwijderd is door een dienstdoende ambtenaar (van de Dienst Toezicht en Handhaving). “Kan iemand mijn fiets dan zomaar weghalen?” vraag je je wellicht af. Dat kan alleen maar als je fiets echt nadrukkelijk in de weg staat, of als de openbare veiligheid in het geding is. Dat is de enige reden om een fiets direct te (mogen) verwijderen. Indien je fiets op een plaats staat waar het stallen ongewenst is, dan hangt de genoemde dienst er een label aan met de mededeling dat je fiets na een uur verwijderd zal worden. Dan moet je natuurlijk wel zelf binnen dat uur terug zijn om het label te kunnen zien. Ben je later dan zal je fiets met label en al alsnog verwijderd kunnen zijn. Erg vervelend allemaal.


Ben je je fiets kwijt, dan is het verstandig om eerst naar het fietsendepot (in het voormalige FAAM gebouw) te gaan. Alle verwijderde fietsen worden geregistreerd en daarna naar het fietsendepot gebracht. Indien je fiets met een ketting ergens aan vastgemaakt stond kan het zomaar zijn dat die ketting doorgeknipt is om het verwijderen mogelijk te maken. Pijnlijk, want je zal gelijk weer een nieuw slot moeten aanschaffen. Nou ja, je hebt je fiets in ieder geval weer terug moet je maar denken, maar worden we hier nou gelukkig van?


Als Fietsersbond zijn we natuurlijk geen voorstander van het verwijderen van fietsen. We maken ons sterk om zo veel mogelijk plaatsen in de (binnen)stad toegankelijk te krijgen voor fietsen. En ja, als je daar heen kan, willen we natuurlijk ook graag zien dat je fiets daar ter plaatse gestald kan worden. We maken ons sterk voor veel stallingsplaatsen. Er is ook een keerzijde. Fietsers zijn soms erg gemakzuchtig in hun handelen: zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming je fiets ergens aan vastzetten. Begrijpelijk vanuit jezelf gedacht, maar er zijn meer mensen op de wereld.


Toch zijn er, ook voor de Fietsersbond, situaties die we als niet gewenst beschouwen. Als voorbeeld noem ik het Chassé Theater, waar je je ’s avonds als er een voorstelling is, lopend vanaf de Vlaszak eerst door een grote verzameling geparkeerde fietsen heen moet wringen om de entree van het theater te bereiken. We moedigen niemand aan om daar fietsen te verwijderen, maar de situatie geeft aan dat er waarschijnlijk ter plaatse ook een stallingsprobleem is. Dat zou aangepakt moeten worden. Waarschijnlijk kent iedereen wel gevallen waar een gestalde fiets voor een onveilige (of ontoegankelijke) situatie zorgt. In dat geval moet een fiets gewoon zonder meer verwijderd worden. Ook fietsers maken nu eenmaal fouten. Jammer maar helaas. Ook deze fietser zal zijn tweewieler na wat inwendige woede gewoon op kunnen halen op het Fietsendepot. Met een boete en een waarschuwing.


Hopelijk leert hij er wat van.


Fiets-er