Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

__________________________________________________________________

Columns 2017 (2)

Oud en Nieuw…


In de afgelopen tijd moest je als fietser goed opletten om geen overtreding te maken. Er worden tegenwoordig veel minder processen verbaal uitgeschreven, omdat de fietsverlichting een grote stap voorwaarts heeft gemaakt, maar toch blijft het oppassen. De fiets en zijn brutale berijder kan, als hij of zij niet oppast, een bekeuring krijgen voor één van de negentien hiernavolgende geboden:


1) Fout stallen  2) Geen richting aangeven  3) Inrijden daar waar verboden  4) Tegen de rijrichting inrijden  5) Rijden door rood  6) Niet rechtshouden op de weg  7) Rechts inhalen  8) Geen voorrang verlenen aan de tram  9) Ondeugdelijk bevestigde trappers 10) Geen voor- of achterlicht  11) Rijden onder invloed  12) Geen voorrang verlenen bij een zebrapad

13) Een kruispunt blokkeren 14) Niet meewerken aan een alcohol controle 15) Geen voorrang verlenen bij haaientanden

16) Geen voorrang verlenen aan een blinde 17) Inhalen vlak voor of op het zebrapad 18) Geen voorrang verlenen aan in-en uitstappende passagiers openbaar vervoer 19) Niet stoppen bij een stopteken/rode lamp van de politie!


Toch, nog net in 2016, riep de minister Melanie dat er weer een verbod voor de fietser in de maak is verbod: 20) Niet telefonisch communiceren c.q. appen.


Ondanks alle oude- en nieuwe wetgeving voor de fietser, wenst de schrijver van deze column alle fietsers een boetevrij 2017 toe.

  

Ziekenhuisbal…


Het is een definitie uit de voetbalsport, hetgeen betekent dat een bal zo slecht wordt gespeeld dat het beoogde effect, een doelpunt, teniet wordt gedaan.


Zoiets vinden we terug in de voorbereidende werkzaamheden, die een forse uitbreiding van het Amphia ziekenhuis mogelijk moeten maken.


Wat was het geval, vroeger konden de auto's tegen betaling onoverdekt parkeren en de fietsers konden gratis overdekt parkeren in de nabijheid van de toegang.


Nu kunnen de auto's parkeren in een moderne overdekte parkeergarage en de fietsers worden verblijd met een onoverdekte fietsenstalling, waarin niet alle fietsen passen vanwege een afwijkende bandbreedte. Bovendien staan de fietsen bloot aan de weersomstandigheden zoals regen en sneeuw en verder kan je ze niet vastzetten met een ketting.


De ontwerpers hadden een overdekte stalling kunnen realiseren. Wat er nu staat is een slechte bal, een ziekenhuisbal.


Wellicht wordt het een doelpunt, als het ziekenhuis klaar is met een overdekte stalling?


We zullen zien...!























____________________________________________________________

< Vorige pagina 

Elektrisch?


Het is al weer vijf jaar geleden, dat de elektrische fiets op de markt kwam. Op dit moment kun je kiezen uit meer dan 170 modellen, ongeveer 45 merken,15 verschillende soorten aandrijvingen, zoals in de trapas, in de voorwielnaaf en in de achterwielnaaf. En nog steeds komen er nieuwe e-bikes op de markt.


De vraag is groot en naar schattingen rijdt 30% van de Nederlandse fietsers met elektrische aandrijving.


Wat verdient de voorkeur bij het kiezen van een e-bike?

De aandrijving in de trapas verdient de voorkeur boven de aandrijving in voorwiel- en achterwiel, schijfremmen boven velgremmen, dikke banden van circa 40mm breed en houd ze hard.


Een versnellingsnaaf met kettingkast verdient de voorkeur boven een open derailleur die nogal veel onderhoud vergt.


Overweeg een frame met lage instap dit voor de veiligheid, ouder worden gaat gepaard met het stijver worden van de ledematen. De beenzwaai bij mannen kan dan problemen opleveren.


Accu's doen het beter in de zomer dan in de winter. Bij lagere nachttemperaturen dan 15 graden Celsius de accu niet in de koude garage of schuur laten staan maar haal hem van de e-bike af. Het werkt levensverlengend. Accu's moeten daarom afneembaar zijn. Accu's weggewerkt in framebuizen verdienen daarom niet de voorkeur. De rijtijd van een 400 Watt accu in de ecostand bedraagt ongeveer 120km, in de turbostand 40km.


Steek eerst eens je licht op bij de rijwielhandel voor een goede keuze en garantie. Kijk op onze site, alle rijwielhandelaren in Breda staan op een rijtje.

Een e-bike kopen op Internet dat kan je duur te staan komen. Als je een miskoop hebt gaan bike en geld de mist in.


Wilt u meer weten over e-bikes kijk dan op:


- emotion-technologies.de

- ANWB E-bike vergelijker

- elektrischefietsen.com

- jonico.nl

- ronaldschot.nl


Maak een goede keuze uit het arsenaal van de e-bikes.


_____________________________________________________________

  

Oorlog…


Zo zou je het kunnen noemen. Het gaat om de slag om het fietspad. Het wordt dringen voor de twee- en meer wieligen op het doorgaans rode fietspad.


Cijfers: de Goupil een Franse e-vierwieler 25km/h, de Urban Arrow een e-driewieler 25 km/h, de e-Tender van AH met dubbele voorwielen 25km/h, de Stint de e-driewieler voor personenvervoer 18km/h, de Canta een vierwielige auto 45km/h, de Biro een vierwielige e-auto voor gehandicaptenvervoer. Kortweg de LEV's “Light Electric Vehicles” Daarnaast de fietser, de ligfietser, de e-biker, de wielrenner, de schaatsers, de steppers, gehandicapten en kinderen.


Nu is er een wetsvoorstel om alle voertuigen die sneller rijden dan 25km/h, geel kenteken, naar de openbare weg te verplaatsen plus het dragen van en helm en een rijbewijs voor de bestuurder.


Ik las in de Volkskrant dat de RAI vereniging en de Fietsersbond ervoor pleiten dat de pedelec op de snelfietsroutes, alsmede ook op de brede fietspaden, langs de stedelijke invalswegen, met intensief autoverkeer (Noordelijke rondweg) mag blijven rijden.


Nu is het de RAI al lang een doorn in het oog dat de bromfiets van het fietspad is verbannen en probeert nu, met medewerking van de Fietsersbond, de pedelec toch op de fietspaden toe te laten. Is dat verstandig? Nou eigenlijk niet. Verstandig is een maximum snelheid voor het verkeer op de fietspaden in te stellen waardoor de verkeersveiligheid toeneemt. Buurland België is er al mee bezig, daar geldt of gaat gelden een maximum van 30 km/h. Bedenk wel dat de pedelec nu 45km/h rijdt, maar de modernere versies gaan, zoals het altijd gaat, weer sneller.


Aan de inventiviteit in de fietswereld is geen gebrek. Oorlog moeten wij voorkomen zeker in de slag om het fietspad.

_____________________________________________________________




De Fietshelm…


De fietsers willen er maar niet aan, een helm op, geen gezicht. Soms zie je vrouwen of mannen fietsen met een kleuter voorop. De kleuter draagt een mooi gekleurde helm maar de berijder of berijdster niet. Is het schedeltje van de kleuter meer kwetsbaar bij een val dan bij een volwassen fietser? Je zou denken van niet. Maar toch! Hoe zit dat dan?


Het zit hem gewoon in de fietsopvoeding. De ouderen onder ons hebben het fietsen geleerd zonder dat er sprake was van een hoofdbescherming in de vorm van een helm. Dit wordt doorgegeven door diezelfde ouderen aan hun kinderen die vervolgens ook fietsen leren zonder helm. Zo continueert in onze opvoeding het fietsen zonder helm.


Een juli aanstaande gaat de wet in werking dat de snelle e-bikes, pedelecs, met een snelheid van 45km/h van het fietspad naar de openbare weg worden gedirigeerd. Het voeren van een geel nummerbord wordt verplicht, evenals het dragen van een fietshelm en een rijvaardigheidstest. Kennelijk speelt bij de beoordeling voor het dragen van een fietshelm de snelheid van het voertuig een rol. Bij het vaststellen van een wet speelt ook de toekomst een rol. De snelheid van 45km/h zal overvleugeld worden door pedelecs met hogere snelheden. Daar wordt nu al rekening mee gehouden.


De RAI, de vereniging van de fiets- en autohandel, wil de bromfiets en pedelec weer terug op het fietspad hebben. Ook de Fietsersbond is daar, in sommige opzichten, niet geheel ongevoelig voor.


De bond moet zich veel meer inspannen wat betreft de verkeers- intensiteit op de fietspaden. Door toenemende drukte, niet alleen van fietsers maar ook van allerlei andere twee-drie en vierwielige voertuigen op het fietspad ontstaan, zeker in de spitsuren, opstoppingen, het nieuwe probleem in het stads-fietsverkeer.

Maar de fietshelm? Die zal altijd op de kapstok blijven liggen.  

_____________________________________________________________