Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub oktober 2017
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

Columns 2017 (2)

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

__________________________________________________________________

Columns 2017 (1)

  


Hudson Bay Company…


Deze firma bestaat al heel lang en wel sinds de zeventiende eeuw. De Fransen vroegen het recht om een bonthandel in het noorden van Canada op te zetten en wel aan de Hudson Bay, in het koude noorden, dicht bij de noordpool. De zaken gingen goed en de activiteiten werden verlegd naar warenhuizen. Ook in Nederland en in Breda zijn ze neergestreken als vervanging van het failliete V&D.


Onlangs bezocht ik het filiaal in Breda en ik waande mij in de Noordpool, gezien het fel witte interieur van het begane grond gedeelte. Als je naar de bovenste verdiepingen gaat wordt de witte kleur allengs vervangen door donkere kleuren lijkend op de Noordpoolnacht.


Al kijkend viel mijn blik op twee in elkaar gestrengelde groen gespoten fietsen in een speelgoed hoek en ik dacht, daar is vast iets met fietsjes, maar al rondkijkend zag ik alleen maar speelgoedautootjes in doosjes met doorzichtige dekseltjes. Dat viel heel erg tegen. Nu weet ik wel dat je in de Noordpool weinig hebt aan een fiets, maar Hudson Bay had daar met wat meer fantasie en met een Nederlandse inbreng er iets meer van kunnen maken.


















__________________________________________________________


Fietsstraat…


De Heusdenhoutsestraat is een echte fietsstraat geworden, betaald door de provincie Brabant.


De bebording geeft aan dat de maximum snelheid 30km/h is, met de uitdrukkelijke vermelding dat de auto te gast is. Hoe het verkeersgedrag op deze fietsstraat in de toekomst zal verlopen is nog ongewis.


Eerder was de Heusdenhoutsestraat een asfaltbaan met aanliggende fietspaden, dit met een toegestane snelheid van 50km/h en het van rechts komend verkeer had voorrang. Dat is nu veranderd.


In feite is de straat een voorrangsweg geworden voor wandel- en fietsverkeer en de te gast zijnde auto's. Een vergelijking met de Boschstraat, het zogenaamde 'Bredase Fietsstraatje' met de nieuw geconstrueerde Heusdenhoutsestraat, levert voor de fietser de conclusie op van het onveilig fietsen in het stadscentrum tegenover het veilig fietsen en wandelen in de buitenwijk van Heusdenhout.

















________________________________________________________________



Verdwijntruc…


Stelt u zich eens voor, je fietst al jaren dezelfde route via de Oosterhoutseweg tot aan de T-kruising met de Tilburgseweg, op de aanliggende fietspaden, waarvan de laatste honderd meter vrijliggend, dit omwille van de verkeersveiligheid.


Plusminus tien jaar geleden wilde de NS de met spoorbomen beveiligde Oosterhoutseweg vervangen door een vaste afsluiting voor alle verkeer.


Na overleg met NS en diverse andere groepen, waaronder de Gemeente en de Fietsersbond werd besloten het fietsverkeer, beveiligd met spoorboompjes, blijvend doorgang te verlenen.


Voor deze verandering werd op de Oosterhoutseweg 50km/h gereden en menige waaghals zigzagde door de gesloten bomen. Omwille van de verkeersveiligheid werd toentertijd ter plekke het fietspad voor een deel vrij liggend gemaakt en nu vrijblijvend verwijderd!


De Oosterhoutseweg valt nu in de 30km/h categorie en in deze standaard past geen stukje vrij liggend fietspad.


De fietser moet nu verder op het nieuwe aanliggende fietspad langs parkerende auto's en stoppen voor de voorrangskruising met de Tilburgseweg.


De verkeersdeskundige paste zonder informatie de verdwijntruc toe.


































______________________________________________________________




Een Bredaas Fietsstraatje…


De Boschstraat daar hebben wij ervaring mee. Smal en druk, eenrichting autoverkeer en tweerichting fietsverkeer. Auto's mogen daar parkeren en de eerste tien minuten nog voor niets ook!


Stel je eens voor, een geparkeerde auto verlaat zijn parkeerplaats, neemt de halve wegbreedte in beslag en dwingt de fietser naar links, die op moet letten dat hij of zij geen tegenliggende fietser in de wielen rijdt! Openzwaaiende autoportieren zonder te kijken. Somtijds levensgevaarlijk.


Beter zou het zijn de parkeerplaatsen te saneren zodat de fietser meer veiligheid wordt geboden. De parkeerplaats aan de Vlaszak ligt vlakbij en via de Pasbaan is de Boschstraat op loopafstand. Hoe gemakkelijk kun je meer verkeersveiligheid inbouwen.


Heel gemakkelijk, dat kan als wethouder Boaz Adank van de VVD, verantwoordelijk voor mobiliteit, verkeer en parkeren het ei wil leggen maar, naar men zegt, is hij van de leg af.


Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen en kippen die geen eieren leggen moet je in 2018 slachten of eerder.




                                                -Vervolg op pagina 2-

< Vorige pagina