Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

Columns 2016

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

____________________________________________________________________


 

Columns 2016 - 2

Ommekeer…


Wordt 2016 de grote ommekeer naar het elektrificeren van voertuigen ten koste van diesel- en benzinemotoren? De fiets is al aardig op weg en gaat al door het leven als e-bike. Maar met de auto gaat het nog niet voor de wind.


De Tesla uit Tilburg is een bekende op de Nederlandse wegen. Geruisloos zoeft hij door de straten en het is oppassen geblazen om niet door de Tesla geraakt te worden. Hij doet dingen automatisch zoals rechtuit rijden, tussen de gekozen rijstrook, maar niet automatisch claxonneren. Dat moet de bestuurder nog doen. Ook dat zal in de toekomst automatisch gebeuren, zodra er een dood of levend ding door de voorbumper wordt waargenomen.


Of de automatische Tesla fietsers en voetgangers respecteert zal de toekomst uitwijzen.


Opmerkelijk is dat zelfsturende auto's tijdens proefritten ongelukken veroorzaken. Amerikaanse spelregels verplichten daarom robotauto producenten de zelfsturende wagens uit te rusten met achteruitkijkspiegels, rem - en gaspedalen en een stuur met een mens daarachter.


De google robotauto greep 341 keer in tijdens 700.000 km zelfsturend rijden om ongelukken te voorkomen. Daarbij zijn natuurlijk ook slachtoffers te betreuren geweest. Bij andere merken zoals Nissan, Bosch, Volkswagen, Delphi, Mercedes, enzovoorts geldt hetzelfde.


E-bikes schijnen ook een opmerkelijke rol te spelen in het verkeer, omdat zij nogal eens betrokken raken bij ongevallen.

Tenslotte, ook de verkoopcijfers van personenauto's stijgt.

Vele autobezitters kochten tijdens de jaarwisseling nog gauw een nieuw motorvoertuig om te kunnen pronken met een nummerbord van de nieuwe kentekenserie. Maar of dit een ommekeer zal veroorzaken naar E-voertuigen in 2016 mag worden betwijfeld. 


Alle verkeersdeelnemers wens ik een ongeval vrij 2016 toe.

  

< Vorige pagina 

  

Fiets en verkeer…


De ANWB heeft een filosofie ontwikkeld, aan de hand waarvan, de stedelijke openbare ruimte anders verdeeld kan worden.

In deze filosofie vormt de gelijkwaardigheid van alle vervoerwijzen het uitgangspunt.


1) Alle voertuigen worden ingedeeld in voertuigfamilies, gedefinieerd door maximale massa-en breedte. A-voetgangers, B- fietsachtigen, C-lichte motorvoertuigen, D-de autoachtigen,

E-Vrachtautoachtigen, F- tramachtigen.


2) In verkeersmilieus met 10,20,30,40 of 50km/uur, wordt het ontwerp afgesteld op een maatgevende voertuigfamilie bijvoorbeeld A,B,C, en D.

Deze aanpak kan resulteren in, waar een maximumsnelheid van 20km/uur is toegestaan, de voertuigfamilie bestaande uit A,B,C en D deze snelheid moeten respecteren, maar ook dat in een 50km/uur route het fietstraject van voldoende breedte daar geschikt voor moet zijn.


3) Voetgangers en fietsers kunnen bij geringe massaverschillen dus delen, fietsers en voetgangers gecombineerd op 1 baan.


Dit is een korte samenvatting van de nieuwe ANWB filosofie,

“Maximumsnelheid koppelen aan infrastructuur”

Voor de volledige ANWB filosofie ga naar de site van deze club.


Opvatting 3) lijkt veel op het Duitse verkeersmodel waar voetgangers en fietsers zich voortbewegen op het trottoir, dit vooral in de steden.


Wie en Wat zijn de fietsachtigen? Wordt een Pedelec die voorzien is van een elektromotor beschouwd als een licht motorvoertuig, dat op de weg thuis hoort?


De autowereld heeft al verklaard dat alle fietsachtigen zoals fietsen, e-bikes en voertuigen met blauwe en gele kentekens naar het fietspad moeten! Daar horen zij thuis!


De ANWB streeft er naar om in enkele pilotsteden haar filosofie te implementeren (in te voeren).


Uw columnist ziet heel veel strijd opdagen voor de Fietsersbond, om de verworvenheden voor de fiets in het verkeer te behouden.

_________________________________________________________________



  

De Vos…


Vanaf 1 januari 2025, zo vindt de Tweede Kamer, moet het kabinet er naar streven dat op die datum alleen nog maar elektrische- of op waterstof rijdende nieuwe auto's worden verkocht en dat vijf jaar later een algemeen verbod in werking gaat voor het rijden met benzine- en dieselauto's op onze wegen.


Jan Vos van de PVDA legde dit neer in zijn energieplan “Werk uit Transitie”. Niets over motoren, niets over bromfietsen en nog minder over scooters, of zou die Jan gedacht hebben “tegen die tijd zijn al die kleine en grote tweewielertjes ge-elektrificeert”?


Stel je voor 2030…. Je fietst op straat, je hoort geen verkeers- lawaai, behalve je eigen fiets waarvan het spatbord nog steeds rammelt.


De VVD gelooft er niets van dat er in 2030 stilte is op straat, jammer, want regeren is vooruitzien. Dat is de confrontatie tussen Jan en de fracties, die niets in zijn transitie zien. Maar de Vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. Opgelet dus voor de Vos.


De fietsers blijven geloven dat in 2030, de echte fiets, zonder hulpmiddel, nog steeds het belangrijkste vervoermiddel blijft in stad en ommelanden, waarmee rekening dient te worden gehouden.


Jan Vos, voor ons dus geen streken…..

______________________________________________________________




  

De gewone fiets…


Is de fiets op de terugtocht? De gewone fiets, je moet er tegenwoordig een bijvoeglijk naamwoord bij gaan gebruiken om het onderscheid te kunnen maken. E-bike, Speed E-bike, Bromfiets, Pedelecs en de nog snellere Speed-Pedelec en ga zomaar door.


Grote organisaties zoals de ANWB, Fietsersbond en anderen hebben de elektrische fietsen in testprogramma's doorgenomen. Kijk op hun sites welke zij het beste vinden.

Gelukkig is de fiets nog lang niet op haar terugtocht. Kijk maar in de stads- en NS stallingen maar zeker ook rondom je heen in de dorpen en steden.


Zo kwam ik een geheel nieuw ontworpen Fixed Gear fiets tegen in een blad, een doortrapper, ontworpen door Herman van Hulsteijn uit Arnhem. De bijgaande foto toont hem. Als je meer wilt weten kijk op www.vanhulsteijn.com op je computer. Hij kost 1330€.


Het is een mooi weer fiets een karretje om mee te showen, maar je kunt er geen mooie meid achterop laten meerijden voor een laatste kus bij de voordeur. Jammer.


Een zogenaamde echte fietser beweerde leugenachtig in een advertentie “Vroeger ging ik altijd met de auto, nu met mijn speed E-bike van Koga” lekker met je kop in de wind” en dat voor 2320€.


Geef mij die Hulsteijner maar en dan maar lopen, met het pas veroverde meisje, toch?



_______________________________________________________________

Kinderachtig…


De Willemstraat wordt geheel gerenoveerd. In de uitvoering van de straat is er iemand bezig geweest met weinig historisch besef van de stad. Vanuit het Valkenberg, de groene stadsoase, loop je nu door de met beton en steen belegde Willemstraat, waar de bomen een plaatsje krijgen in een cirkelvormige uitsparing van grijze betonstukken.


Als je de straat inloopt en kijkt zover als je kunt, dan wordt het uitzicht de bakstenen muur van het station. In de hoge trottoirs zijn uitsparingen gemaakt om auto's te kunnen parkeren en op de trottoirs zijn fietsparkeer plekken gerealiseerd zonder aanbindbeugels.


De fietsparkeer plekken zijn te herkennen aan twee zwarte rijwieltegels waartussen de fiets kennelijk moet worden geplaatst!  Ernaast? Strafbaar!


Onbegrijpelijk en onbemind, want het levert discussies op tussen de handhavers en de fietsers.


Ga je voor een boodschapje naar het VVV en je stalt je fiets op de aangegeven parkeerplek, maar aan de verkeerde kant van de zwarte rijwieltegel, dan loop je de kans dat de fiets binnen een uur wordt verwijderd en kun je hem ophalen uit de gemeentelijke opslag. De opslagkosten worden, afhankelijk van de duur, in rekening gebracht.


Schande en het is denkbaar dat de Rechter, met het wetboek in de hand, er ook zo over denkt. Zo wordt Breda nooit een fietsstad net zoals dit jaar Nijmegen.



























_________________________________________________________________

Naar pagina 1