Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

_______________________________________________________________


 

< Vorige pagina 

Columns 2015 (2)

  

__________________________________________________________________




Een snel 2015…


Onlangs reed ik op mijn e-bikje met een snelheid van 15km/hr op het fietspad naar Drimmelen. 2 tweewielers passeerden mij in vliegende vaart. De een reed op een soort Pedelec en de andere op een brommer met geel kenteken. Een eind verderop werden zij staande gehouden door de politie, dus ik vermoedde vanwege een te hoge snelheid.


Het gaat inderdaad steeds sneller op het fietspad, tot ergernis van de normale fietser die, het staat in de kranten, graag een maximale snelheid op het fietspad willen. Alles wat sneller wil en kan moet dan maar naar de hoofdrijbaan.


En de ontwikkeling van de e-bike gaat maar door. Sinds kort is er op de markt de Haibike-epower, met een Bosch middenmotor met een vermogen van 400Wh die 45km/hr haalt.


Hoe lang die snelheid kan worden volgehouden? Zolang de accu het toestaat. Prijs 5000€. Als je een e-bike wilt aanschaffen, kun je je voor advies wenden tot de Bovag Elektrische Wielerploeg, met als coach de wielrenner uit de vermaarde Postploeg, Henk Lubberding, die ooit in de eindsprint een medesprinter in de hekken reed. Kijk dus uit. Voor info ga naar www.elektrischewielerploeg.nl


Tientallen merken e-bikes zijn er al op de markt. Mijn advies is, als je er een wilt aanschaffen, ga dan naar een vertrouwde fietsenwinkel en maak een proefrit op een of meerdere e-bikes en beslis daarna wat je wilt.


Fietshandelaren lenen niet graag even een e-bike uit voor een proefrit maar sta erop.


Ik wens u allen een voorspoedig 2015 toe, maar vooral niet sneller dan 25km/hr.

  

  

Betutteling…


Onlangs berichtte de Volkskrant “Stel helm verplicht bij e-bikers”. Het was een bijdrage van twee neurologen, werkzaam in het UMC te Utrecht. De ANWB en de SWOV ( Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) luidden eveneens de noodklok bij  minister Schultz van Haegen van Infrastructuur, over de toegenomen fietsonveiligheid.


De alliantie stelde voor, om het dragen van een fietshelm verplicht te stellen, dit om het aantal ernstige schedelletsels sterk te verminderen. Dit geldt bij de ongevallen, waarbij vooral ouderen (wat is oud) en e-bikers betrokken zijn.


Ouderdom en snelheid zijn de belagers van deze fiets- categorieën. De minister vindt dat zij de senioren niet met allerlei maatregelen van de fiets af moet jagen, maar  zal haar best doen het aantal ongevallen terug te dringen.


Voor dat standpunt is veel te zeggen, omdat de opvatting een helm te dragen, geen gemeengoed is onder de fietsers. Inderdaad zijn er veel fietsers betrokken bij verkeersongevallen. In West-Brabant gaat er geen week voorbij zonder een fietsongeval, waarbij een fietser in de ambulance wordt afgevoerd. Meestal is er een auto bij betrokken, echter een ongeval tussen twee fietsers komt betrekkelijk weinig voor.


Maar toch, wegen met aan weerszijden een eenrichtings fietspad, mits er niet tegen de richting in wordt gefietst, zijn veiliger dan eenzijdige tweerichtings fietspaden, waar frontale botsingen of een schamper met de elleboog tussen fietser/fietser of pedelec/fietser c.q. bromscooter/fietser kansrijker is.


De fiets infrastructuur veiliger maken door maatregelen, vernieuwingen en goed gepland onderhoud is belangrijk.

Dit geldt niet alleen voor de minister, maar ook voor de provincie- en gemeentebesturen. De manier van werken van de laatste twee is meestal gebaseerd op uitstel en afstel vanwege begrotingsproblematiek, dus geen geld maar wel ongevallen.


De fietshelm is in elke fietswinkel overal zichtbaar en te koop. Niet dragen is de eigen verantwoordelijkheid. Niet betuttelen, daarin heeft de minister gelijk. 


________________________________________________________________


  

De 10 mei fiets…


De wegwijzer stond in Rotterdam Zuid, op een belangrijk kruispunt, vlakbij het voormalige vliegveld Waalhaven. Het vliegveld werd door de toenmalige luchtmacht gebruikt, naast allerlei andere activiteiten die met de luchtvaart te maken hadden.


In die tijd was er de eerste autogiro te zien, tegenwoordig helikopter genoemd en ooit werd er een luchtschip afgemeerd een zogenaamde Zeppelin.


De omgeving ten oosten van het vliegveld was landelijk gebied, met boerenbedrijven en ten noorden ervan was de Waalhaven.


De wegwijzer op de driesprong was voor mij en mijn tienjarige vriendjes een speelplaats, waar allerlei spelletjes en kattenkwaad werd uitgehaald.


Op 10 mei 1940, omstreeks vier uur in de morgen, kwam er een eind aan de speelplek, door bombardementen, luchtgevechten en neerdalende parachutisten. Een aantal parachutisten kwamen in het water van de Waalhaven terecht en verdronken. Anderen werden hangende aan hun chute uit de lucht geschoten, maar de meesten kwamen goed terecht en begonnen de opmars die vijf dagen later tot de capitulatie zou leiden.


De Fallschirmjaeger die op de foto staan en die onze speelplek bezetten, hebben onmiddellijk de fiets gejat die altijd tegen het hek stond geparkeerd. Het was nog een goed karretje met elektrisch licht. Naar verluidt is de fiets toch nog terug gevonden. Kennelijk was deze meer een nadeel dan een voordeel gebleken tijdens hun opmars.


Wij hebben na 15 mei nooit meer rond de wegwijzer gespeeld, het was sperrgebiet “bezet gebied” geworden.



  

18 miljoen…


De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond schrijft: De fiets is razend populair. Met 18 miljoen fietsen zit “fietsland” aan haar taks. Het is druk op het fietspad en er gebeuren veel ongelukken met fietsers. Oplossing: “ We moeten de stad opnieuw inrichten”.


Draai de tijd vijftig jaar terug. Een tijd van zeer weinig personenauto's, veel fietsers en minder ongelukken. Kennelijk is de auto de belager geworden van de fietser in de stad. Dat vraagt eenscheiding van verkeersstromen. Vrije fietsbanen zonder hinder van motorvoertuigen en vrije autobanen zonder hinder van fietsers. Als de politieke wil van de gemeenteraad op de hand van de fietser is zou het zomaar kunnen.


De naam fietspad is misleidend, zegt de toeristenbond, een suggererende uitspraak, die weerwoord verdient. Immers de toeristenbond is een tegenstander van brommers en scooters op de rijbaan dus… op het fietspad met die handel!


De fietspaden zijn te smal en zijn tweerichting fietspaden gevaarlijk? Gevaarlijk op het fietspad zijn de verschillen in snelheid en reactievermogen van hun berijders. Wellicht brengt een maximum snelheid op het fietspad soelaas in de ongelukken frequentie.


In Brabant en ook elders zijn er vele kilometers lange smalle tweerichting fietspaden, veelal in bossen en natuurgebieden. Niet veranderen, want verbreding werkt de combinatie snelheid en ongevallen in de kaart.


Te druk op het fietspad. In de spitsuren zal dit zo hier en daar het geval zijn, maar overdag kun je overal fietsen en  je komt amper een fietser tegen.

De jeugd die moet het weer ontgelden, die zitten maar te whatsappen en te geinen op de fiets, met z'n drieën naast elkaar en stoer te doen. Dat hoort bij de jeugd, net zoals in onze jeugd. Whatsappen op de fiets of telefoneren, rijdend in de auto, wat is het verschil in gedrag?


Dat zullen wij zien in de enquête van de toeristenbond anwb.nl/verkeersvriendelijkheid en hoe de 18 miljoen fietsers annex chauffeurs er over denken.


________________________________________________________________

  

Een nieuw fietspad….


Het heeft allemaal te maken met de Hoogwaardige Openbaar Vervoer buslijn, die gaat vanaf Oosterhout naar Etten-Leur, via NS station Breda. Ongeveer twintig jaar geleden is de politieke discussie over de HOV vervoerlijn gestart en nu nadert de voltooiing van de buslijn. Men heeft, parallel aan de buslijn een twee richting fietspad aangelegd, vanaf de Oosterhoutseweg tot aan de nieuwe Stationsweg, die begint bij de Doornboslaan.


Het traject heeft een lengte van plusminus 2200 meter. Het hele traject is links en rechts met stalen hekken afgesloten. Vanuit de passerende woonbuurten zijn geen toegangen naar het fietspad.


Of het fietspad veel gebruik gaat worden, zal moeten worden afgewacht. Bekijk onderstaand de fotoserie om een indruk te krijgen.

































__________________________________________________________________

  

Automobiel…


De auto is mobiel aan het worden. Het ding wordt steeds minder afhankelijk van zijn bestuurder of bestuurster en meer afhankelijk van chips in de boordcomputer, die vele zaken minder afhankelijk maken van de persoon, die het stuurwiel bedient. De auto waarschuwt als de oogleden van de chauffeur dichtvallen en gaat corrigeren van slaap naar waak.


Als je moe wordt op de fiets, dan ga je vanzelf langzamer, of je stapt af om even uit te rusten. In slaap vallen zal de fietser niet gebeuren. Fietsers kunnen bliksemsnel reageren met hun hersenen en hun fietsbel als er een auto met een slaperige chauffeur hun weg kruist.


Het dashboard van een auto bezit vele knopjes, dit om allerlei elektronische apparaten te kunnen bedienen. In- of uit parkeren met een druk op de knop, het gaat vanzelf. Google is bezig om een elektrische auto oproepbaar te maken met de telefoon en vervolgens naar een geprogrammeerde bestemming te laten rijden, dit zonder aanrijdingen te veroorzaken. Het nadenken in het verkeer wordt steeds meer overgelaten aan de elektronica en minder aan het menselijk vernuft.


De toekomstige ombudsman schrijft in de ANWB kampioen no. 6 dat auto's door technische innovaties veiliger worden. De auto wordt steeds automobieler en de chauffeur wordt bijzaak en of dat veiliger is, is nog maar de vraag.


We gaan nog even naar het fietspadverkeer. Daar rijdt een Molenaar scootmobiel op 4 wielen met een snelheid van 50km per uur, met een minder valide chauffeur achter het stuur! Moet kunnen vindt Molenaar verkoper van welzijnsproducten, maar of de ombudsman dat ook vindt? We komen er wel achter als er een kwestie dient.



__________________________________________________________________