Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

Columns 2015 (2)

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

____________________________________________________________________


 

< Vorige pagina 

Columns 2015 (1)

  

Rotterdam…


Onlangs was ik in de Maasstad, op en rond het Centraal Station van de NS. Een mooi stuk architectuur, met een ruim stationsplein. De Rotterdamse bevolking stond erop dat de letters van het oude gesloopte station weer zouden worden hergebruikt voor het nieuwe station. Rotterdammers noemen het station ook wel “de Haaienbek” Daar lijkt het ook op. Een gapende muil die de reizigers verslindt.


Onder het stationsplein is een fietsenstalling gemaakt, toegankelijk via lopende banden, waarop je omlaag of omhoog wordt vervoerd met de fiets aan de hand. Brutale fietsers stappen niet af maar fietsen op de bewegende band gewoon omlaag. Het is verboden dat te doen, maar toch!


Op een bord staan waarschuwingen dat je de fiets niet buiten de stalling mag zetten. Doe je het toch dan volgt een forse boete. Sommige fietsers doen het toch en zetten hun fiets gewoon buiten tegen het stallinggebouw. De trein halen was op dat moment kennelijk belangrijker dan de boete.


Beneden is de stalling verdeeld in twee delen, bewaakt en onbewaakt. Totaal kunnen er 5500 fietsen worden gestald. In het bewaakte deel is ook een winkel en een reparatie werkplaats.


Ik maakte een praatje met de beheerder van het bewaakte deel en die vertelde mij dat er per week meer dan 10 fietsen worden gestolen uit het onbewaakte gedeelte.


Een mooi station, een mooie fietsenstalling met een groot probleem “waar is mijn fiets gebleven?”



____________________________________________________________________



  

Stekkerfiets…


Nederlanders hebben allemaal een fiets en dat zijn er veel bij elkaar. Schrik niet, het zijn er negentienmiljoen volgens Google.


De stekkerfiets is in opmars en daarvan zijn er, volgens een artikel in de Volkskrant van 19 september 2015, tweehonderd drie├źntwintigduizend. Dit mag dan zo zijn maar het zal nog wel een flinke tijd duren voordat elke volwassen Nederlander een fiets met ondersteuning berijdt, want het is toch een grote uitgave, die niet iedereen zo maar kan doen.


Neem de autoloze groep van mensen die om budgettaire redenen alleen maar hun karretje kunnen gebruiken, die trekken niet zo gauw hun portemonnee voor een e-bike.


De baas van de Fietsersbond vindt dat “de e-fiets een voordeel  heeft ten opzichte van de brommer, je blijft gewoon trappen en dus bewegen en dat is gezond. Je in het zweet trappen hoeft nu niet meer. Hij gaat er van uit dat je met de e-bike zonder meer 40km per uur rijdt. Het is een alternatief voor de auto”.


Dat alternatief is nog ver weg, gezien dat de auto nog steeds een grote lease vloot heeft, die niet zomaar is weg te denken. Bovendien zorgt het bezit van een leaseauto voor een aantrekkelijke tweede auto in het gezin.


De tweerichting snelfietsroutes (SFR) lijken te verworden in snelwegen. Nu al dragen brommers en scooters, met gele en blauwe nummerborden, en snelle e-bikes er toe bij dat de gemiddelde snelheid op de SFR sterk is verhoogd. De ongevalskans neemt daarmee toe. Wedstrijdjes “wie is het snelste op het fietspad” vinden dagelijks plaats. De gewone fietser komt daarmee in het gedrang. Jammer.


De baas van de Fietsersbond had beter kunnen verwijzen naar het nadeel dat de brommer en de scooter dagelijks oplevert ten opzichte van de stekker- en de gewone fietser.

  

Naar Columns 2015 (2)

Patatgeneratie…


Het is al lang bekend dat producenten van e-bikes via hun lobby's de politiek (de VVD) trachten te overtuigen dat een e-bike voor scholieren, die ver moeten fietsen, een uitkomst is.


In de provincie Drenthe zijn er al e-bikes onder scholieren uitgezet om de verleiding, er een aan te schaffen, te stimuleren. Trendvolgers zoals de Fietsersbond en de ANWB, evenals de vakhandel, zien de stimulans vruchten afwerpen. Voor de ANWB betekent het ook inkomsten uit lidmaatschappen, verzekeringen en pech hulp.


De Volkskrant plaatste een foto van Koning Willem-Alexander, op een prototype van een Gazelle e-bike, met daaronder een brief van de dag van een VK lezer.


Hij schreef: De fietsindustrie, geholpen door de  trendsigna-lerende ANWB, probeert na de ouderen nu ook de jeugd op een e-bike te krijgen. En ik maar denken dat je toch slecht ter been moest zijn of een medische indicatie moest hebben om je op zo'n van trapondersteuning voorziene fiets voort te bewegen. Acht kilometer kan in mijn ogen voor een gezonde 17-jarige toch niet het obstakel zijn.

Nu wil ik heel wat geloven maar “groen” zijn deze fietsen met nikkel en cadmium bevattende accu's natuurlijk niet ten opzichte van een gewone fiets. Het zijn gewoon elektrische brommers waarbij het rondtrappen van de pedalen als een gaspedaal werkt. En cool vind ik ze ook niet, want als na ouderen nu ook de jeugd op die dingen gaat rijden, dan komt bij mij de term 'patatgeneratie' weer in gedachten, een term waarmee zogenaamde luie donders in de jaren tachtig om de oren werden geslagen.


Fietsende scholieren hebben elkaar veel te vertellen als zij naar school of huis fietsen. Als het hard waait, rijdt de sterkste meestal voorop. Deze sociale aspecten gaan verloren door de individualisering die de e-bike in de hand werkt. De politiek moet zich niet bemoeien met de aanschaf van een e-bike voor schoolleerlingen, daar zijn de ouders voor.

_____________________________________________________________________


  

Appologie…


35.000 politiemannen worden uitgerust met een gloednieuwe mobiele telefoon, de “Galaxy S5” met een speciaal voor de politie uitgeruste app, las ik in een krant.


In geval dat je staande wordt gehouden voor een overtreding kan de diender beschikken over jouw persoonlijke gegevens. Er wordt gevraagd naar je ID kaart, die dan gescand kan worden en vervolgens worden gelinkt naar in- en externe informatie bronnen die je legitimiteit en je goed- en misdragingen verder blootleggen aan de agent.


Het appje is geheel ontwikkeld door de politie zelf. Nou schiet de politie niet altijd raak, want ICT specialisten zeggen dat het gekozen model is geprogrammeerd met het Android besturingssysteem, dat nog al eens wordt geupdatet.


Als de politieman op zijn Galaxy S5 de update niet installeert dan ontstaan er complicaties. Hackers kunnen bijvoorbeeld pogen te gaan hengelen in die politie Galaxies en als ze beet hebben dan heb je de poppen aan het dansen.


Het is nog maar een proef die door een slordige 10.000 politiemannen wordt uitgevoerd, zei een politiewoordvoerder. Geen onnodige handelingen, geen lange wachttijden en betere informatieverstrekking en verkrijging maar dit laatste vergat de woordvoerder te zeggen. Direct betalen wordt misschien mogelijk met de flappentapper.


Is de wet 'Bescherming persoonsgegevens” voldoende uitgerust om met deze politiebemoeienis veilig te kunnen werken? Als dit niet het geval is dan krijgen de rechters het nog druk.


Als je als fietser aangehouden wordt, omdat je bijvoorbeeld geen bel op je fiets hebt, dan wordt je geheel als numeriek burger behandeld.


“AppieAfrekenen” zullen we maar zeggen, wordt de ware appologie.

_______________________________________________________________________