Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

Columns 2014
Columns 2014

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

_______________________________________________________________


 

< Vorige pagina 

Columns 2014 (1)

  

Vakantievreugde…


Toch nog even een weekje naar de Achterhoek geweest om te kamperen.


De Achterhoek is wel een heel mooi stukje Nederland om te fietsen. Weliswaar op de e-bike maar toch, na 75 jaar allerlei fietsen te hebben bereden, nu wel met trapondersteuning.


Het is een moderne e-bike met een sportieve bouw, genaamd “Cannondale”. Uitgevoerd zonder derailleur maar met een versnellingsnaaf met vijf standen, off, eco, tour, sport en turbo. Als je moet lopen met de e-bike dan is er nog een schakelaartje aan het stuur die de elektromotor mee laat werken zodat het 23kg wegende vehikel zich gemakkelijk laat voortduwen. Je moet toch wat op je oude dag om te blijven fietsen.


Toch werd ik nog verrast. Aangekomen in Westendorp, een plaats tussen Doetinchem en Varsseveld, om van een kop koffie met pannenkoek te genieten en al rondkijkend, zag ik een bordje aan de muur hangen met het opschrift “Anwb fietsreparatie punt”.


Bij het afrekenen vroeg ik om de fietspomp en die kreeg ik, maar het was een pomp geschikt voor Dunlop ventielen, jammer want mijn e-bike is voorzien van Franse ventielen geschikt voor een luchtdruk van 5ato.


Dat is nu jammer zei de ober, maar een eindje verderop is er een fietsenwinkel, die u ongetwijfeld kan helpen en dat was ook zo. Ik kon opgelucht mijn reis vervolgen.


Daar sta je dan met je Anwb platina card, speciaal voor leden die oud van dag zijn, net zoals ik! Dit tegenvallertje sloeg alsnog een deukje in mijn vakantievreugde, jammer!


  


____________________________________________________________________



Vuilcontainers…


De vuilcontainers die bij het parkeerterrein van de Aldi aan de Teteringsedijk langs het fietspad stonden, zijn gelukkig verplaatst. Ze staan nu aan de overkant, langs het trottoir, op veilige afstand van het fietspad.


Fietsers hebben nu geen last meer, van het risico dat ze liepen, door glasscherven op het fietspad. In het recente verleden besteedden wij aandacht aan deze ongewenste situatie, waaraan nu gelukkig een einde is gekomen.


Met dank van alle fietsers die gebruik maken van het bewuste fietspad.

  


______________________________________________________________________



Krant en E-fiets…


Kranten worden weinig gelezen, daarom lezen we een bericht voor, dit omdat het voor fietsers die een e-fiets aan willen schaffen erg belangrijk is.


Op 7 augustus j.l. meldde de Volkskrant in de rubriek “Op is Op” dat een mevrouw een e-fiets kocht bij Halfords, met een accu die niet bij de fiets hoorde! De aan- en uitknop van de accu zat klem tegen de bagagedrager en kon daardoor niet functioneren.


Uiteraard ging zij terug om te klagen. Halfords was niet gelukkig en verzon een uitweg: “Mevrouw als oudere heeft u gewoon te weinig kracht om met de accu om te gaan. Wij zullen de fiets terugsturen naar ons centrale servicecentrum voor controle.


Na terugkomst bleek dat mevrouw gelijk had, de accu hoorde niet bij de nieuwe e-fiets. Na vijf maanden kreeg zij een nieuwe accu, maar het was nog niet in orde, de e-fiets hikte nog steeds. Toen was zij het zat en vroeg haar geld terug, maar dat gaat zo maar niet! Halfords vond dat zij hun uiterste best hadden gedaan.


Dan ga ik naar de Volkskrant. Halfords ging overstag en stortte het bedrag terug op de rekening van de vrouw. Dit soort wetenswaardige zaken zie je nu nooit op een tv zender. Die dingen lees je in de krant, zo niet op papier dan toch met een beetje moeite op internet.


Een krant moet je lezen, er staat meer in dan u denkt, zelfs over rottigheid met e-fietsen.

  

.

Weesfiets…


Veel weesfietsen slingeren rond op stations, bij bushaltes of zomaar in straten links en rechts.


Op de Claudius Prinsenlaan, toch een voorname weg in de stad, daar staat al meer dan een jaar een witte fiets bij een bushalte. De tijd heeft hem mismaakt, licht geroest, lekke banden, slingerend voorspatbord, invalide verlichting en toch netjes op slot met een zwaar type kettingslot!


De eigenaar, die er destijds op fietste, moet hebben gedacht ik schilder hem wit dan is hij goed zichtbaar, in een menigte van fietsen zoals op het station.


Fietste hij ermee naar de bus om vervolgens naar zijn werk te gaan of naar zijn lief, je weet het niet. Wellicht dacht hij bij het uitstappen uit de bus, verdorie de voorband is lek en is hij verder gaan lopen of heeft een vriend gebeld “kom me even halen, ik sta daar en daar” je weet het niet.


Meer dan een jaar staat de weesfiets daar al te staan op de plek waar een echte busforens zijn fiets neer wil zetten, maar als dat niet lukt, wordt hij misschien boos en pakt het witte fietswrak en gooit het tegen een meterkast.


Waarom blijft dat wrak daar staan? Het is niet  één fietswrak meer, maar het zijn er inmiddels al drie. Het is luiheid dat ontaard in asociaal gedrag en geeft een rommelige indruk bij de bushalte, maar het doet ook de Claudius Prinsenlaan geen goed.


In Amsterdam is hier iets op gevonden. Als daar een fietswrak in een buurt blijft staan dan kunnen de bewoners dit doorgeven aan de gemeente, die vervolgens opdracht geeft het wrak te verwijderen.


Wethouder van Bredase fietswrakken “Doe er wat aan” Haal het schroot weg dat links en rechts iedereen in de weg staat.


Dan ga ik mijn fiets stallen in de echte stalling voor een biertje...



































_______________________________________________________________

  

Gejat…


Ooit kon je gewoon doorrijden vanaf de Konijnenberg naar de Crogtdijk en konden de bewoners gewoon rechtsaf de wijk in fietsen, waarin de Van Rijckevorselstraat is gelegen.


Er waren nogal wat bedrijven langs de Crogtdijk die afritten hadden, die het fietspad kruisten, om op de N285 te komen. Zowel het fiets- als het bedrijfsverkeer respecteerden elkaar.

De bedrijven saneerden of gingen weg naar andere locaties en nieuwe bedrijven kwamen, die er prijs op stelden dat er géén fietsverkeer langs hun voordeuren kwam en zodoende werd het fietspad afgesloten!


Bo-Rent de alleshebber en verhuurder van gereedschappen en materieel kreeg zijn zin en de fietsers een stoplicht met een dubbele oversteek over de N285, om thuis te komen. Dat vonden de bewoners van de Belcrum niet zo leuk, er was iets van hen afgejat!


De Bredase Fietsersbond reageerde fel tegen de beslissing, hetgeen niet resulteerde in een oplossing van het probleem maar tot ongenoegen met de ambtenaar op fietsgebied. Dit ongenoegen leidde er toe dat de man, ook lid van de Fietsersbond, zijn lidmaatschap opzegde.


In de Bredase Bode stond laatst het volgende bericht:

“Groen licht voor stukje fietspad”. Het laatste stukje fietspad langs de zuidzijde van de Noordelijke Rondweg (N285) in Breda, tussen de Konijnenberg en de Van Rijckevorselstraat, wordt in 2015 aangelegd. Hier ligt nu alleen een voetpad, waardoor fietsers twee keer moeten oversteken.


Het college van Burgemeester en Wethouders heeft het definitief ontwerp vastgesteld. De aanleg van het fietspad staat in de planning voor begin 2015. ”Gejat en weer terug naar de bewoners en fietsers”. Echt heel mooi!



___________________________________________________________________