Sitemap

Fietsersbond Oosterhout
Drimmelen Fietsersbond
Uitgelicht
You Tube
De Tuub mei 2017
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2016
De Tuub augustus 2016
De Tuub mei 2016
De Tuub december 2015
De Tuub oktober 2015
De Tuub mei 2015
De Tuub december 2014
De Tuub september 2014
De Tuub voorjaar 2014
Columns 2017 (2)
Columns 2017 (1)
Columns 2017 (2)
Columns 2016
Columns 2015 (1)
Columns 2014
Fietsroutes 1
L
Inleiding beleidsplan
Home Pagina
Wie zijn wij?
Contact
Vacatures
Service

Links

Disclaimer
Sitemap

  

.

sitemap

.

Op deze pagina publiceren wij de columns van Kees de Jong. Regelmatig geeft hij op de manier die hem eigen is, zijn zeer persoonlijke visie op zaken die hem bezighouden.

_______________________________________________________________


 

< Vorige pagina 

Columns 2014 (2)

  

SkyCycle…


Londen zit met een fietsprobleem. Het is een stad waar ze moeite hebben de fietsers ruimte te geven. Fietspaden zijn er nauwelijks en als ze er al zijn, dan zijn ze incompleet en gevaarlijk. Londen is bij uitstek een stad met veel en intensief autoverkeer en worden de fietsers slecht gerespecteerd. Dit blijkt uit de cijfers, die weergeven dat 20 procent van de ernstige verkeersongevallen fiets gerelateerd is.


In het najaar van 2013 vielen er 6 dodelijke fietsslachtoffers. Toch is het fietsverkeer in Londen in opmars. Het neemt 2 procent van het verkeer voor haar rekening en er zijn wegen waar 170 procent meer fietsers worden geteld. In het verleden werd in een van deze columns melding gemaakt van het roekeloze fietsgedrag van de toenmalige parlementariƫr Cameron, nu minister President. Hij kwam er levend vanaf.


Architect Sir Norman Foster, ook een fervent fietser, bedacht samen met anderen een nieuw plan SkyCycle. Hun ontwerp is een fietspad boven de trein en ander snelverkeer en maar liefst met een lengte van 220 km door Londen, met een capaciteit van circa 12.000 fietsers per uur. Het fietspad wordt bovenop de bovenleidingportalen van de trein geconstrueerd en is op 200 plaatsen toegankelijk met liften. Maar als je een toegangslift wilt bereiken, dan moet je toch vanaf je huisdeur door het drukke verkeer er naar toe fietsen en dan loert het gevaar.


Het plan heeft een begroting van 250 miljoen euro en de vraag is wie gaat dat betalen, Londen of Europa en zal het er ooit komen? Onze ex minister van V&W Tjerk Westerterp nu Ulvenhouter, ooit journalist van de Stem, raadslid voor de KVP enzovoorts. Hij bedacht een constructie boven de Noordelijke Rondweg, maar dan voor het doorgaande autoverkeer, alla New York. Het kwam niet verder dan de burgemeesterskamer. Wij hebben  er nooit meer iets van vernomen. SkyCycling, Luchtfietserij is van alle tijden.

  

Pedelec…


Veel fietsers neigen steeds meer naar de aanschaf van een fiets met trapondersteuning.

De E-fiets biedt perspectief, vooral voor de ouderen die zich niet meer wensen te vermoeien op hun fietstochten in en naar de stad en ommelanden. Zij waren de eersten, een kleine tien jaar geleden, die bij de fietswinkel, van hun spaarcentjes een E-fiets kochten. Zij zijn in feite de baanbrekers van de E-fiets. Op deze beginmarkt heeft de E-fiets zich ontwikkeld tot een volwaardige tweewieler met een maximum van 25km/hr. De doelgroep breidt zich uit, hoe gek het ook klinkt, ten gevolge van de crisis! Werkenden gaan er steeds meer toe over om er een aan te schaffen en een van de auto’s de deur uit te doen. De kosten voor de auto zoals verzekering, tank- en garagebeurten vallen weg. Een groot financieel-en een milieuvoordeel. Zij gaan een gezondere toekomst tegemoet. Waarschijnlijk wordt de E-fiets de  vervanger van het stinkende bromfietsverkeer.


Toch baart de E-fiets ook zorgen. De nieuwste kunnen een snelheid bereiken van 45km/uur. Pedelecs worden de uit Duitsland afkomstige E-fietsen genoemd. Het is een prima vervoermiddel en hoort, net als de bromfiets met geel kentekenbewijs, niet thuis op het fietspad maar op de weg. De bereider dient een rijbewijs te hebben en een helm te dragen. Het fietspad moet een snelheidsgebod krijgen van 25km/uur max, om redenen van verkeersveiligheid en bescherming van de fietsers en zeker de ouderen onder hen. Te grote snelheidsverschillen op het fietspad leidt tot ongelukken. Tenslotte is het fietspad bestemd voor langzaam verkeer en dat moet zo blijven. Ook in Duitsland is er de Pedelec “zulassungspflichtig” hetgeen betekent dat je als berijder een rijbewijs nodig hebt, een helm moet dragen en met het voertuig naar een verkeersinstantie moet, die voertuig en berijder aan een keuring onderwerpt en de vergunning afgeeft.


Ook in ons land wordt dit de toekomst van de Pedelec. Minister Melanie van Haegen-Maas  Gesteranus heeft nog heel wat te doen met de introductie van de Pedelec op de Nederlandse wegen.



__________________________________________________________________

Verkiezingen…


De negentiende maart a.s. is het weer zover. Als je zin hebt, kun je met je stempas naar het stembureau gaan, om een hokje rood te maken. Op grote borden in de stad staan de partijen op wie je kunt kiezen. “Vooruit”zegt D66, maar in dit verhaaltje kijken wij liever naar  “Achteruit” bedoelend “Wat hebben zij voor de fietser in de afgelopen vier jaar betekent?  De D66er Boelema was zeker niet tegen betaald fietsenstallen, want dat zou zoden aan de    dijk zetten. De euro moet in de automaat, maar het bonnetje wordt aangereikt door de stallinghouder. Moderner kan het niet!


Wat te denken van de Duurzame Groen Linksers. Mobiliteit en Afvalservice onder een wethouder. Wat te denken van de Teteringsedijk. Daar staan de glascontainers precies langs het fietspad en daarmee doe je de fietsers een voordeeltje van een lekke band. Acinci weet het. Duurzamer kan het niet.


Achter de Lange Stallen is na de grote sloop in het verleden, een parkeerterrein ontstaan. Daar komt een dure winkel accommodatie die zijn weerga niet kent, met een ondergrondse tweelaags auto parkeergarage. In de megalomale denkkracht van wethouder Meeuwis een unicum in Brabant. In zijn intervieuws in de lokale pers hoor je hem nooit over de geprojecteerde fietsenstalling in het Stallingstraatje, wel vliegveld Seppe in zijn visie Aerodrome Breda, waarmee de stad op de Europese kaart staat en dat alles Voor Ons Breda Voor Vrijheid en Democratie.

Voor alle regeerders geldt dat zij geen oplossing hebben geboden voor de fietserforenzen die naar het station gaan en hun karretje zomaar ergens weg moeten zetten bij gebrek aan beter. Als gezorgd zou zijn voor betere fietsvoorzieningen, dan zou ook een sterke handhaving passen. Regeren is vooruitzien. Een roodgroene coalitie zonder oranje? Wie weet.
















__________________________________________________________________                       


  

_________________________________________________________________




Veilig fietsen…


Veel nieuws in de media over veilig fietsen. Krant en televisie rollen over elkaar heen, met vette verhalen over met z'n drieƫn naast elkaar fietsen.


Ouderen op snelle E-bikes, colonnes snelle NRTU fietsers zonder bel, zwartfietsers zonder licht, links - en stoep rijders, scheurende en stinkende brommers, snorders en tenslotte de bedaarde ANWB pedaleurs.


Maar ook, bellende, sms'ende, muziek luisterende, fotomakende en nog vele andere fietskunstjes die, vandaag de dag tot ver in het verleden, nog steeds worden uitgeoefend.


Als fietsende man, ver in het vierde levenskwartaal, kan ik vertellen over vroeger. Neem de jaren vijftig. Met duizenden gingen fietsers naar het werk en nog niet eens op van die fijne fietspaden, maar meestal over klinkerwegen.


Al dat moderne gedoe was er niet, maar wel de grote haast waarmee naar huis werd gereden. Gelukkig was er weinig gemotoriseerd verkeer, want er werd geduwd, gesneden en geracet om maar zo snel mogelijk thuis te zijn, om te eten en daarna op de fiets naar de voetbaltraining en in het donker terug naar huis zonder fietsverlichting, want de dynamo slipte of het lampje was kapot.


Werd je aangehouden door een fietsende jut, omdat je verlichting het niet deed, dan vroeg je brutaalweg aan de diender “Draai jij eens aan jouw voorwiel?” Als je geluk had kreeg de agent zijn fietslamp ook niet brandend, maar als de lamp wel brandde kreeg je een fikse boete!


De fiets was toen het vervoermiddel bij uitstek en iedereen, jong of oud, waren geroutineerde en ervaren fietsers. Nu zijn er meer mopperende fietsers.


Nog een fietstrucje tot slot: als drie of vier meiden al kwebbelend naast elkaar fietsen, rij dan met je voorwiel tussen de twee achterwielen van de meiden en vraag dan netjes “mag ik passeren?” dat lukt altijd.


Veilig fietsen dus!


____________________________________________________________________

  

Automobiel…


De auto is mobiel aan het worden. Het ding wordt steeds minder afhankelijk van zijn bestuurder of bestuurster en meer afhankelijk van chips in de boordcomputer, die vele zaken minder afhankelijk maken van de persoon die het stuurwiel bedient. De auto waarschuwt als de oogleden van de chauffeur dichtvallen en gaat corrigeren van slaap naar waak.


Als je moe wordt op de fiets dan ga je vanzelf langzamer of je stapt af om even uit te rusten. In slaap vallen zal de fietser niet gebeuren. Fietsers kunnen bliksemsnel reageren met hun hersenen en fietsbel als er een auto met een slaperige chauffeur zijn weg kruist.


Het auto dashboard bezit vele knopjes om allerlei elektronische apparaten te kunnen bedienen. Inparkeren of uit parkeren met een druk op de knop, het gaat vanzelf. Google is bezig om een elektrische auto oproepbaar te maken met de telefoon en vervolgens naar een geprogrammeerde bestemming te laten rijden, zonder aanrijdingen te veroorzaken. Het nadenken in het verkeer wordt steeds meer overgelaten aan de elektronica en minder aan het menselijk vernuft.


De toekomstige ombudsman schrijft in de anwb kampioen 6 dat auto's door technische innovaties veiliger worden. De auto wordt steeds automobieler en de chauffeur wordt bijzaak en of dat veiliger is, is nog maar de vraag.


We gaan nog even naar het fietspadverkeer. Daar rijdt een Molenaar scootmobiel op 4 wielen met een snelheid van 50km per uur met een minder valide chauffeur achter het stuur! Moet kunnen vindt Molenaar verkoper van welzijnsproducten maar of de ombudsman dat ook vindt?


We komen er wel achter als er een kwestie dient.